Anmeldelse: Sony DSLR-A380L

Sony har efterhånden produceret DSLR kameraer i et godt stykke tid, men vi må bare indse at Canon og Nikon sidder utrolig tungt på dette marked i Danmark, og det er derfor ikke ret meget vi ser og hører til DSLR kameraer fra Sony, selvom både specifikationer og priser er ganske fornuftige set i forhold til markedet.

Det virker dog som om Sony’s DSLR kameraer er i fremgang i Danmark, så vi vil formentligt se lidt mere til dem til fremtiden.

Vi har modtaget Sony DSLR-A380L fra Sony, som er det første kamera fra Sony vi har på testbænken her på MyDigitalPhotos.dk, men forhåbentlig ikke det sidste.

Sony DSLR-A380L er DSLR kamera med Liveview, 14.2 megapixel opløsning, kipbar skærm som set på Nikon D5000 og med features som bl.a. SteadyShot (Billedstabilisering i kamerahuset)

Sony DSLR-A380L er det største af de 3 begynder kamera som Sony pt. tilbyder, og er derfor rettet mod førstegangskøberen som ønsker at komme i gang med DSLR på en nem og enkel måde. Der er derfor lagt stor vægt på brugervenligheden i denne del af modelserien.

Lad os se hvordan Sony DSLR-A380L klarer sig mod de nærmeste konkurrenter fra Nikon og Canon.

Sony DSLR-A380L leveres som alle andre DSLR kameraer i en forholdsvis stor æske. Æsken er præget af både produktfotos og information omkring indholdet.

I æsken finder man, foruden Sony DSLR-A380L:
Batterioplader
Genopladeligt batteri
USB kabel
CD-ROM
Skulderrem
Cover til øjestykke
Manualer, oversigt over tilbehør mv.
18-55mm F3.5-5.6 SAM objektiv

Som ved størstedelen af alle kameraer på markedet i dag, medfølger der intet hukommelseskort. Derfor skal man sørge for at anskaffe dette, og da Sony DSLR-A380L supportere både SDHC og MemoryStick Pro Duo, er der frit valg. Det kan dog anbefales at vælge SDHC hukommelse, da denne vil supportere langt flere enheden end MemoryStick Pro Duo.

Første indtryk
Det allerførste jeg tænkte da jeg hev Sony DSLR-A380L op af kassen var at det var meget kompakt, og meget let. Det skal dog dertil nævnes at jeg den seneste tid har benyttet Canon EOS 500D med batterigreb, og Canon EOS 7D, hvorfor jeg har vænnet mig til kameraer med lidt mere vægt og fylde.

Nu kunne man godt få opfattelsen af at vægt og størrelse er et minus, men det kommer helt an på hvem der skal benytte kameraet, og i hvilke situationer. Sony DSLR-A380L er, som tidligere nævnt, henvendt til førstegangkøberen, og kender jeg Hr. og Fru Danmark, så vil de altid vælge det ”lille” spejlreflekskamera, frem den store og tunge udgave. Med andre ord, så er størrelse og vægt i fin overensstemmelse med målgruppen, selvom jeg personligt synes det bliver lige småt nok.

Når vægt og størrelse er nævnt, bør det understøttes med fakta, og faktum er at Sony DSLR-A380L kun vejer ca. 490 gram, og måler 128 x 97 x 71,4mm, hvilket svarer nogenlunde til de superzoom kameraer vi ofte har på testbænken.

Der er en del knapper på Sony DSLR-A380L, og fælles for dem alle er at de kræver et tryk førend de reagere, og ikke blot en let berøring. Sådan synes jeg det bør være så længe vi snakker DSLR kamera, så i min bog er det et plus. Knapperne er placeret som man forventer det, så det er nemt at gå til, selvom man er vant til et traditionelt digitalkamera.

Selvom Sony DSLR-A380L ikke vejer meget mere end et superzoom kamera, så har Sony alligevel formået at få det til at virke ganske solidt, og materialerne er helt i orden. En lille ting som gummibelægningen ved grebet og i venstre side er godt tænkt fra Sony’s side, og sikre et meget solidt greb om kameraet. Når vi nu er ved selve grebet, så er dette efter min mening ganske enkelt for lille. Dybden er fin, men selve grebet er så smalt at man, selv med forholdsvis små hænder, ikke føler man har godt fat. Kigger man på konkurrenterne fra både Nikon og Canon har deres ”begynder” kameraer et langt bedre greb, hvor jeg i hvert fald føler at kameraet ligger meget bedre, og ikke mindst sikre i hånden. Dette er naturligvis en smagssag, og er du i tvivl er der ikke andet for end at løbe til nærmeste fotohandler, og prøve Sony DSLR-A380L i hånden.

Hvis vi skal kigge lidt på det ydre, så har vi foran selve objektivet, som i dette tilfælde er Sony’s 18-55mm F3.5-5.6. Derudover har knap til skift mellem manuel og autofokus, samt en knap til at frigøre objektivet ved udskiftning. Ydermere sidder funktionshjulet placeret ved højre pegefinger, så det er nemt at komme til. Slutteligt finder vi naturligvis også den indbyggede flash, som dækker både forsiden og toppen af kameraet.

På toppen af Sony DSLR-A380L finder man funktionshjulet, der bruges til at skifte mellem de forskellige funktioner og tilstande, en blitzsko, menuknappen, eksponeringsknap, teleconverterknap, dedikeret knap til skift mellem live view og almindelig fokusering via søgeren samt on/off knap.

På bagsiden er det naturligvis den 2,7” store LCD skærm der kan vippes både op og ned der fylder det meste. Derudover er der naturligvis også fundet plads til FN-knap, kontrolknapper, en playback knap og en dedikeret ”slet” knap som bruges i forbindelse med playback.

På venstre side, set bagfra, finder man en lille låge der gemmer indgang til både SDHC og MemoryStick Pro Duo hukommelse, samt en knap til at skifte mellem de 2 former for hukommelse. Derudover HDMI udgang og USB udgang for tilslutning til henholdsvis TV og PC.

Højre side er forholdsvis tom, dog har man fået placeret DC indgangen her, hvis man skal kører på 220 volt i stedet for batteri (Kræver ekstraudstyr)

I bunden af Sony DSLR-A380L finder vi, som altid, gevind til montering på stativ samt låge der gemmer på det genopladelige batteri.

Når man tænder Sony DSLR-A380L er det ret åbenlyst at der er tale om en begynder/consumer-kamera, da menuen først og fremmest er meget overskuelig og nem at gå til. Dernæst er der masser afhjælp at hente hvis man eksempelvis vælger blænde eller lukketidsprioriteret program, da man får forklaret hvad de enkelte indstillinger vil have af betydning for billedet. Dette er en rigtig god måde at gøre begynderen fortrolig med de mere manuelle programmer på Sony DSLR-A380L, i stedet for at man fortsætter med at bruge AUTO programmet.

I alt kan man vælge mellem hele 12 forskellige programmer og tilstande; Auto, Programautomatik, Lukketidsprioriteret, blændeprioriteret, manuel, natportræt, solnedgang, sportsaktiviteter, makro, landskab portræt og ”blitz fra”. Hver gang man drejer programhjulet bliver det aktuelle program forklaret bagpå skærmen, og det viser igen at brugervenligheden er sat meget højt i udviklingen af Sony DSLR-A380L.

På LCD skærmen får man, når man ikke kigger i søgeren, oversigt over de aktuelle indstillinger, hvad angår bl.a. blænde, lukketid, ISO mv.

Søgeren i Sony DSLR-A380L er ikke specielt stor, men den fungere fint og der er alligevel blevet plads til 9 autofokus-punkter, og set i forhold til konkurrenterne er dette ganske udmærket.

Vi var kort inde på den skærmen tidligere, og denne udmærker sig ved at kunne vippes både op og ned, hvilket naturligvis kun er interessant ved brug af Live View. Det gør dog en i stand til at tage billeder fra vinkler hvor man ikke umiddelbart ville være i stand til at se hvor man fokuserede, men det er nok mere ”lir” end det er en feature som folk vil bruge i det daglige. Igen er det en smagssag, for min personligt er det en unødvendig funktion. Skærmen i sig selv har dog en passende størrelse, både til brug af live view, samt visning af billeder, hvor opløsningen på 230.400 punkter dog synes lidt lav i forhold til nogle af konkurrenterne, ex. Canon EOS 500D der har en opløsning på 920.000 punkter.

Menuen på Sony DSLR-A380L er på mange sprog, inkl. Dansk, og selvom den grafisk halter lidt, så er den rimelig kvik og nem at finde rundt i.

En fed feature som er ret unik for Sony’s DSLR kameraer er funktionen kaldet ”Eye-Start AF”. Denne funktion, som jeg endnu ikke har set i andre consumer DSLR kameraer, gør at kameraet automatisk fokusere når man peger kameraet mod et motiv, og flytter man kameraet vil det automatisk fokusere igen. Denne funktion kunne jeg forestille mig vil være god til folk med børn, da de ofte kan have ret svært ved at sidde stille mens de bliver fotograferet, ved at bruge ”Eye-Start AF” sikre man at motivet altid er i fokus, selvom et ”automatisk” system naturligvis også kan fejle. Det er dog en sjov feature, og ret unik for Sony.

Det medfølgende objektiv med en brændvidde på 18-55mm gør det meget fint, selvom der som ved Canon og Nikon ikke er tale om noget dyrt objektiv. Det er dog et rigtig fint objektiv som man kan starte ud med, og efterhånden finde ud af om man har brug for et mere lysstærkt objektiv, mere zoom eller mere vidvinkel. Objektiver er rimelig skarpt, og takket være den indbyggede SteadyShot billedstabilisering kan man tage håndholdte billeder selvom lysforholdene måske ikke er helt optimale.

Den generelle billedkvalitet er rigtig fin, billederne er skarpe og der er en fin grad af detaljer, mens farverne forbliver naturlige.

Jeg har i testperioden primært benyttet Sony DSLR-A380L indendørs, da vejret jo som bekendt har været ret hvidt og gråt de seneste par måneder, og her klarer det sig faktisk overraskende godt, selvom det medfølgende objektiv ikke er specielt lysstærkt. Jeg synes dog resultaterne er flotte, og specielt billeder taget med den indbyggede blitz er ikke så overbelyste som man ofte oplever ved brug af den indbyggede blitz.

Nedenfor findes en række billeder taget med Sony DSLR-A380L, fælles for dem alle er at de hverken er redigerede eller beskårede.

Klik her for at åbne galleriet i et nyt vindue

Udvalgte specifikationer
14,2 megapixel
Live View
2,7″ Vipbar LCD skærm
SteadyShot (Billedstabilisering) i kamerahuset
Op til ISO 3200
Kontinuerlig optagelse op til 2,5 fps.
9 punkts autofokus
HDMI udgang

Samlet set er Sony DSLR-A380L et ganske udmærket DSLR kamera, jeg synes dog grebet er alt for smalt, så man har ikke fornemmelsen af at have godt fat i kameraet hvis man bruger én hånd. Der er dog sikkert en del som vil sætte pris på det kompakte ydre, og den lave vægt, selvom jeg godt kunne have tænkt mig at både vægten og dimensioner blev forøget en smule.

Billedkvaliteten er der absolut intet at udsætte på, Sony DSLR-A380L skyder flotte billeder og det medfølgende kit objektiv er også et rigtig fint begynder objektiv.

Førstegangbrugeren/køberen vil uden tvivl følge sig godt tilpas med Sony DSLR-A380L, da der er gjort meget ud af at gøre det så brugervenligt som overhovedet muligt, og takket være hjælpemenuen, tekster ol. Vil alle og enhver kunne betjene Sony DSLR-A380L, selv uden kendskab til DSLR.

Den vejledende udsalgspris på 5900 er for høj i forhold til markedet, men Sony DSLR-A380L findes nemt på nettet til omkring 4000,- og så er det langt mere interessant.

Prismæssigt ligger vi således at konkurrenterne er Canon EOS 1000D, Nikon D3000/5000 og sammenligninger man med alle andre end Nikon D5000, så er det et okay køb. Jeg savner dog videofunktion, selvom hverken Nikon D3000 eller Canon EOS 1000D har denne funktion, begge kameraer er dog billigere end Sony DSLR-A380L og jeg mener derfor godt man forvente video funktion.

Dette nye bekendtskab vil desværre ikke få mig til at anbefale Sony frem for hverken Canon eller Nikon spejlrefleks til begynderen, men jeg synes det er fint der kommer lidt konkurrence i et marked der er præget af de 2 førnævnte producenter. Så samlet set er Sony DSLR-A380L et rigtig fint begynderkamera, jeg tror bare stadig jeg selv ville vælge enten Canon eller Nikon…

+
Brugervenlighed
Høj opløsning