Anmeldelse: Sandisk Extreme III 16GB (30mb/sek)

sdsdx3-016g-e321

Sandisk er og bliver en af verdens førende producenter af flash hukommelse, hvad enten det er Secure Digital, Compact Flash eller USB hukommelse.

Sandisk har forskellige serier af hukommelseskort, hvor Extreme III serien er det hurtigste Sandisk har at byde på når vi snakker SD hukommelseskort, i CF-serierne findes også en Extreme IV udgave.

Extreme III kortene har normalt en læse/skrivehastighed på 20mb/sek, men dette er en opgraderet udgave hvor hastigheden er helt oppe på 30 mb/sek – hvilket gør Extreme III serien til et af de hurtigste SD kort på markedet.

Extreme III og IV-serien fra Sandisk er blandt de få kort der stadig leveres i en papæske, og det er formentlig for at tilføje en sidste del eksklusivitet til produktet, da det trods alt også hører til i den dyre ende. Som en lille bonus medfølger der programmet “RescuePro”, som er et program der kan bruges til at gendanne billeder hvis man skulle være så uheldig at slette et billede ved en fejl.

Design & funktionalitet
SD, eller Secure Digital kort, skal overholde en vis standard, så derfor ligner alle kort hinanden. Dette Extreme III kort er udstyret med en mærkat der fortæller at koret har en læse/skrivehastighed på 30mb/sek, og er udstyret med den sædvanlige tap så kortet kan skrivebeskyttes.

Ydeevne
Dette Sandisk Extreme III 16GB (30mb/sek) har, som navnet antyder, en maksimal læse/skrivehastighed på hele 30mb/sek, hvilket gør det til det hurtigste SD kort fra Sandisk i øjeblikket. Det bør dog nævnes at denne hastighed er svær at opnå ved hjælp af en USB 2.0 kortlæser, og hastigheden vil derfor kun komme til gode ved brug i et kamera der udnytter denne høje læse/skrivehastighed, ex. større DSLR kameraer, videokameraer der optager i Full HD opløsning og andre lignende produkter.

Testen er udført i 2 dele, første del består af test fra SD kortet til PC via en Sandisk USB 2.0 kortlæser, og anden del er en praktisk test hvor der er skudt så mange RAW filer i træk som muligt med et Canon EOS 500D kamera, hvor hastigheden fra optagelse og til kameraet er klar igen er målt. I den praktiske test sammenlignes med Sandisk VideoHD SDHC 16GB som er anmeldt tidligere her på sitet.

Test PC
Intel Core 2 Duo E8500 3,16GHz
4GB DDR2-RAM
Microsoft Windows Vista Home Premium 32-bit
Sandisk ImageMate All In One kortlæser
ATTO Disk Bechmark

Test Kamera
Canon EOS 500D
Optaget I RAW

atto_sd_extremeiii_result_01 sd_videohd_16gb_atto_result_01

Ved brug af Sandisk ImageMate All In One kortlæseren opnår vi en maksimal læsehastighed på lige over 20mb/sek og en maksimal skrivehastighed på 17mb/sek. Til sammenligning opnår Sandisk VideoHD SDHC 16GB en maksimal læsehastighed på 20mb/sek, og en maksimal skrivehastighed på 12b/sek. Forskellen ligger derfor, i den teoretiske del, primært i skrivehastigheden, hvor Sandisk Extreme III 16GB (30mb/sek) er væsentligt hurtigere.

Den praktiske del er derimod langt mere afslørende, da Sandisk Extreme III 16GB (30mb/sek) klarer hele 9 RAW optagelser i træk, og der bruges kun sammenlagt ca. 10 sekunder på både optagelsen og lagring på kortet, før kameraet igen er klar.

Til sammenligning er samme test udført med Sandisk VideoHD SDHC 16GB, som kun kunne klarer 8 RAW optagelser i træk, og bruger ca. 17 sekunder på optagelsen og lagring på kortet, førend kameraet er klar.

Den teoretiske del viser ikke den helt store hastighedsforskel mellem Sandisk Extreme III 16GB (30mb/sek) og Sandisk VideoHD SDHC 16GB, og i praktisk vil man, ved overførsel til PC, nok ikke mærke forskel på om man bruger det ene eller andet kort, så længe der ikke benyttes et Standard SDHC hukommelseskort.

Der hvor Sandisk Extreme III 16GB (30mb/sek) virkelig skiller sig ud, og retfærdiggøre prisforskellen mellem et Standard SDHC hukommelseskort, og Sandisk Extreme III 16GB (30mb/sek), er i den praktiske test, hvor det først og fremmest er muligt at tage flere billeder i træk – samtidigt med at Sandisk Extreme III 16GB (30mb/sek) er langt hurtigere til at lagre billederne, i forhold til ex. Sandisk VideoHD SDHC 16GB som er brugt som reference i denne test. Da prisen på Sandisk Extreme III 16GB (30mb/sek) er ca. det dobbelte af Sandisk VideoHD SDHC 16GB, bør denne forskel bestemt også være til stede.

Har du et Full HD videokamera, eller DSLR kamera med høj opløsnin, som kan udnytte den høje læse/skrivehastighed som Sandisk Extreme III 16GB (30mb/sek) understøtter, så er Sandisk Extreme III 16GB (30mb/sek) et rigtig godt køb – da du får et af markedets absolut hurtigste SDHC kort, i en kvalitet som kun Sandisk kan levere. Har du derimod et alm. kompakt lommekamera vil du desværre ikke kunne udnytte den høje læse/skrivehastighed som Sandisk Extreme III 16GB (30mb/sek) understøtter, og du vil derfor være bedre tjent med et Sandisk Ultra II eller Sandisk VideoHD SDHC hukommelseskort i stedet, som i øjeblikket kan fås til ca. ½ pris af Sandisk Extreme III 16GB (30mb/sek).

95%

Pris & tilgængelighed
Vejledende pris ca. 899,-