Anmeldelse: PNY SDHC Pro-Elite Plus

Indrømmet, hukommelseskort er ikke det mest ophidsende emne og de fleste vælger nok bare det som ekspedienten anbefaler når kameraet indkøbes og så kan det være man supplerer op med flere kort eller køber et nyt når det gamle bliver væk, med andre ord er det sjældent noget man som forbruger går ret meget op i.

Det er dog lidt synd, især hvis man har investeret alle sparepengene i et nyt og lækkert kamera og brugsoplevelse ødelægges af et langsomt hukommelseskort der gør at du ikke kan optage video i den bedste kvalitet, skyde flere billeder i træk, eller måske tager det bare evigheder at få billederne overført til PC’en via kortlæseren.

Alt dette kan dog løses, det kræver bare man kigger sig lidt for og sørger for at vælge et hukommelseskort der er hurtigt nok og sådan et har vi modtaget fra PNY, produktet hedder PNY SDHC Pro-Elite Plus og det har en læsehastighed på op til 95 MB/s og en skrivehastighed på op til 90 mb/s, til sammenligning har et Sandisk Ultra SD hukommelseskort en skrivehastighed på 30MB/s, det er altså 3x hurtigere end dette, i hvert fald på papiret – lad os se hvordan det performer i praksis.

Man bruger efterhånden SD hukommelseskort i rigtig mange forskellige enheder, hvor nogle naturligvis har større krav til læse/skrivehastighed end andre, hvorfor der naturligvis skal være plads til både de “langsomme” og de hurtige hukommelseskort, da der jo også er en vis forskel prismæssigt. Har man eksempelvis en GPS eller lignende der bruger SD hukommelseskort, vil man formentlig ikke mærke forskel på brug af et Sandisk Ultra SD hukommeskort (30MB/s) og PNY SDHC Pro-Elite Plus (95MB/s), men har man et avanceret spejlrefleks eller systemkamera der optager Full HD video, tager billeder i RAW format og kan skyde masser af billeder i træk, så begynder et hurtigt SD kort at være mere et krav, end en mulighed.

Vi har testet PNY SDHC Pro-Elite Plus i praksis, sammen med både avanceret kompaktkamera, systemkameraer og ikke mindst DSLR og har ikke oplevet “ventetid”. Derudover kan man også vinde en del tid ved overførsel til PC, særligt hvis man har en hurtig USB 3.0 kortlæser, som giver maksimal udnyttelse af den læse/skrivehastighed som PNY SDHC Pro-Elite Plus understøtter.

Benchmark

Vi har testet PNY SDHC Pro-Elite Plus på en Windows 7 baseret PC, hvor der er brugt en Kingston Media Reader USB 3.0 kortlæser.

PNY SDHC Pro-Elite Plus
Maks læsehastighed: 81MB/s
Maks skrivehastighed: 75MB/s

I forhold til den læse/skrivehastighed der oplyses, så er vi en smule under, men det kan der være forskellige forklaringer på. Jeg synes overordnet set at resultaterne er rigtig fine, ligesom PNY SDHC Pro-Elite Plus klarer sig rigtig godt i praksis, sidstnævnte må alt andet lige være det vigtigste.

Der hvor man virkelig kan og vil opleve hastighedsforskellen er hvis man skyder flere billeder i træk, her er PNY SDHC Pro-Elite Plus simpelthen bare hurtigere til at få lagret data på kortet og være klar til næste skud, ligesom overførsel til PC’en vil være langt hurtigere end hvis man er vant til et almindeligt SD hukommelseskort, måske med en læse/skrivehastighed på 10 eller 20 MB/s.

Naturligvis vil det, som nævnt tidligere, ikke være alle enheder hvori et hurtigt hukommelseskort som PNY SDHC Pro-Elite Plus giver mening, men i et avanceret kompaktkamera, superzoom, systemkamera eller DSLR kamera, giver det rigtig god mening – og prisen for den ekstra hastighed er ikke overvældende, særligt ikke hvis man ser den i forhold til prisen på kameraerne, så er det en meget lille investering for at få fuldt udnytte af ens nye grej.

Fås i 16 og 32GB udgaver, en 64GB er på vej.
Vejledende priser: 16GB: 379,- / 32GB: 599,-

Find den bedste pris på PNY SDHC Pro-Elite Plus