Anmeldelse: Pixum Fotobog

TotalAfBogenNår man efterhånden har fået taget en masse gode digitale skud, så bør man få dem lavet på papir. Det er altså en anden oplevelse at sidde med et billede på fotopapir, kontra at sidde med f.eks. en iPad og se feriefotos.

Før i tiden var normen at man fik dem fremkaldt i 10×15 format, og satte dem i et album. Nemt og hurtigt, men også lidt kedeligt at se på, man havde ikke de store muligheder for at lave andre formater, eller flere eller færre billeder på siderne i albummet. Men nu er det nemt at lave en fotobog, og jeg har prøvet at lave en hos www.pixum.dk

Software

Det første man skal, er at hente og installere det gratis design software. Det gik nemt og hurtigt. Når man starter sofwaren op skal man tage en masse vigtige valg ang. bogen. Man skal vælge størrelse på bogen, her valgte jeg en bog i størrelsen 21x21cm. Så skal man vælge papirkvaliten, her er der tre muligheder, hvor jeg valgte den bedste (og dyreste), nemlig ægte fotopapir. Når man vælger ægte fotopapir får man automatisk lavet sin bog med en indbinding der hedder Leporelloindbinding. Det betyder at der ikke er en fold (hvid kant) i midten af et opslag i bogen, dermed kan man lave flotte fotos der breder sig over to sider, uden at man mister noget i midten.

Når man har slået sig fast på en kvalitet og format, så er det bare at gå i gang med at fylde sine billeder i bogen. Der er rigtigt mange design- og layoutskabeloner så man kan sætte sine billeder flot op, men der er også valgmuligheden til at man kan indsætte sine billeder fuldstændig i fri hånd. Det tog mig lige en halv times tid at sætte mig ind softwaren, men derefter gik resten af arbejdsgangen med bogen nemt og de fleste indstillinger i software var ret inuitive, og lette at finde.

Når man har designet færdigt, så er det bare at bestille direkte fra programmet, jeg betalte med Dankort, og så gik programmet i gang med at sende billederne til Pixum’s servere. Det gik utroligt hurtigt med få sendt billederne. Det gik så stærkt at jeg lige måtte skrive til kundeservice for høre om det var normalt. Det var det, og så kunne jeg bare vente de omkring 5 dage det tager at producere bogen.

Software

Kvalitet

Da bogen blev leveret var den pakket i kraftigt pap, og selve bogen inden i papæsken var pakket ind i klar plast. Der var ikke en ridse eller et bukket hjørne på bogen, perfekt indpakning! Billederne i bogen var flotte, skarpe og fine i farverne. Der er INTET at udsætte på billedkvaliteten, så længe de billeder man har valgt er i en god kvalitet. Selve bogen er lavet med hårdt omslag med egne billeder og tekster på, og limningen af siderne virker robost. Det ligner fuldstændig en bog i en kvalitet man ser på boghandlerens hylder. Selve papiret er meget kraftigt, og til at starte med kunne man tro at man fik fat i to sider når man bladrer, men det er altså bare fotopapiret der er så kraftigt. Overfladen på papiret er mat, men det er dog muligt at (forsigtigt) tørre evt. fedtefingre af billederne ud at de tager skade.

DobbeltSideDetalje

CoverDetalje

Ryg

Den Pixum fotobog jeg valgte at lave var i 21×21 format, med det dyre og flotte fotopapir, og jeg endte med at lave 74 sider, og det løb op i ca. 600 kr inkl. porto. Det er noget dyrere end standard fremkaldelser, men med fotobogen er der så mange muligheder, lige fra et foto på et helt opslag i størrelsen 20×40, til at fylde 6-8 små fotos ind på en side. Kvaliteten var bedre end jeg forventede og hele processen med at designe sin bog var hyggelig, og tog et par aftener, og det færdige produkt er et minde der helt sikkert holder i mange år. Og det ER altså sjovere at bladre i en bog med forskellige billeder, end at sidde og kigge på 10×15 fotos. Det er ikke sidste gang jeg laver en Pixum fotobog.

Indbinding

IndbindingsDetalje

Opslag