Anmeldelse: Panasonic Lumix DMC-TZ6

dmc-tz6-k_1zooma1001001a09a20b02928c67459

Panasonics TZ-serie har igennem tiden fået utrolig megen ros, og med god grund, da serien har været kendetegnet af superzoom kompaktkameraer med masser af features, pænt design og god billedkvalitet.

Panasonic Lumix DMC-TZ6 er en af de nyeste kameraer i TZ-serien, og selvom kameraet har været på markedet nogle måneder, er det stadig en aktuel model, som bestemt er værd at kigge nærmere på.

Panasonic Lumix DMC-TZ6 byder bl.a. på 10,1 megapixel, 12x optisk zoom, 25mm vidvinkel og mulighed for optagelse af VGA film, og fås i både sølv og sort – lad os se om Panasonic Lumix DMC-TZ6 lever op til TZ-seriens gode ry.

Panasonic Lumix DMC-TZ6 leveres i en pæn mørkeblå æske, og denne er bogstavelig talt stoppet til randen med følgende:

– Manualer
– CD med software
– Batterilader
– Batteri
– AV Kabel
– USB Kabel
– Strømkabel
– Håndledsrem

Det medfølgende tilbehør i sig selv, lader intet tilbage at ønske – men omvendt er der heller intet der skiller sig ud fra mængden. Det skal dog bemærkes at der, vanen tro, ikke medfølger et hukommelseskort, hvorfor man skal huske at indkøbe dette separat (SD/SDHC)

panasonic_dmc_tz6_07

Første indtryk
Panasonic Lumix DMC-TZ6 er ikke noget lille lommekamera, men i dette tilfælde er det faktisk til Panasonic Lumix DMC-TZ6’s fordel. Grundet den fornuftige størrelse har man et godt greb på kameraet, mens knapper, skærm mv. er let tilgængelig og fornuftigt placeret.

Kvalitetsfornemmelsen på Panasonic Lumix DMC-TZ6 er ikke helt på højde med ex. Panasonic Lumix DMC-FT1 som er anmeldt tidligere her på mydigitalphotos.dk, men det føles ganske solidt, selvom det meste af selve huset er udført i plast. Dette er dog også med til at holde vægten nede, og i dette tilfælde er plast formentlig den mest fornuftige løsning. De fleste knapper har en god størrelse, men selve navigeringsknapperne kunne godt have været en tand større, da der er masser af plads ledig bag på kameraet.

Betjening & Design
Som nævnt tidligere er Panasonic Lumix DMC-TZ6 ikke udført i ren metal, men en kombination af metal og plast, dette er med til at holde vægten på et acceptabelt niveau. Forsiden er præget af det store 25mm vidvinkel objektiv fra Leica der fylder knap halvdelen af forsiden, et AF hjælpelys og en blitz er der dog også blevet plads til.

Toppen af kameraet gemmer on/off knappen, udløser, zoomkontrol og tilstandsvælgeren. Eneste kritikpunkt til denne afdeling er tilstandsvælgeren, her kunne jeg godt have ønsket mig en smule mere modstand i denne knap, da den virker ganske løs – hvilket kan betyde at kameraet sættes i anden tilstand ved en fejl. Det er dog i småtingsafdelingen, men et ønske til fremtidige modeller.

panasonic_dmc_tz6_02

Bagpå Panasonic Lumix DMC-TZ6 finder vi først og fremmest en stor 2,7″ LCD skærm, der er både klar, tydelig og tilpas stor til at man har et godt overblik over indstillinger og motiv.  Udover skærmen er der også blevet plads til 5 navigeringsknapper til brug i menuer, en knap til skift mellem stillbillede og videofunktion samt en knap til display og Q. menu. Mængden af knapper er ret begrænset i forhold til tilsvarende kameraer, og det gør kameraet meget nemt at gå til for hr. og fru Danmark, der ønsker overskuelighed. Det betyder dog heldigvis ikke at man er gået på kompromis, og at der mangler knapper – jeg har på intet tidspunkt manglet en dedikeret knap til nogen funktion på kameraet.

panasonic_dmc_tz6_031

På siden af kameraet sidder AV/Multi stikket der kan bruges bl.a. ved tilslutning til TV, og i bunden finder vi klappen der skjuler batteri og hukommelseskort, samt gevind der bruges ved montering på stativ.

panasonic_dmc_tz6_06

Menustrukturen på Panasonic Lumix DMC-TZ6 er på dansk, og menuen er overskuelig og indeholder kun de punkter der er aktuelt for den valgte tilstand, ex. giver tilstanden “Intelligent Auto” ikke adgang til nær så mange indstillinger som “normal billedfunktion” – nemt og overskueligt for den uerfarne, og med mulighed for at pille ved indstillingerne for den erfarne der ønsker større kontrol.

panasonic_dmc_tz6_05

Panasonic Lumix DMC-TZ6 har en god størrelse, og ligger rigtig godt i hånden, vægten er lige tilpas for kameraets størrelse, og selvom det ikke er et decideret kompaktkamera, så kan det sagtens være i en jakkelomme uden at genere.

Panasonic Lumix DMC-TZ6 tilbyder 6 forskellige optagetilstande, Intelligent Auto-indstilling, Normalt billede-indstilling, Min Scene Indstilling, Scenefunktion, Film indstilling og Udklipsholder.

Den mest anvendte i dagligdagen vil formentlig være Intelligent Auto-indstilling der auotmatisk tilpasser indstillingerne efter det motiv kameraet er rettet imod, i praksis betyder det at kameraet eksempelvis automatisk skifter til macro hvis der er tale om planter, portræt hvis der er tale om ansigter mv. Man frygter normalt at sådanne autoindstillinger betyder at man må gå på kompromis med kvaliteten, men Panasonic har formået at få denne funktion til at fungere rigtig godt.

To andre interessante tilstande er “Min Scene indstilling”, og “Scenefunktion”, førstnævnte giver dig mulighed for at lave en række ændringer og gemme disse som en ny scenetilstand, dette kan være en god hjælp hvos man tager billeder af motiver der ikke umiddelbart findes i den indbyggede scenefunktion. Scenefunktionen giver dig mulighed for at vælge en scene ud fra hele 27 foruddefinerede scener, heriblandt strand, stjernehimmel, sport, selvportræt mv. Her vil det næsten altid være muligt at finde en tilstand der passer til det aktuelle motiv.

Panasonic Lumix DMC-TZ6 er udstyret med hele 12x optisk zoom, 25mm vidvinkel og indbygget billedstabilisering. Det betyder at du kan fotografere alt fra store landskabsmotiver, makro samt ikke mindst fugle eller andre motiver der befinder sig langt væk fra dig. De 12x optisk zoom svarer til 25-300mm på et gængs digitalt spejlrefleks, og det er derfor muligt at komme helt tæt på motiver der rent fysisk er langt væk fra dig. Den indbyggede billedstabilisering er rigtig god, og hjælper til at tage skarpe billeder selv ved 12x zoom, hvor der ikke skal meget til før billederne normalt vil blive rystede.

En anden fed feature i Panasonic Lumix DMC-TZ6 er videofunktionen, selvom det kun er i VGA opløsning, da det er muligt at bruge zoomfunktionen under brug, det gør det muligt at filme motiver der befinder sig langt væk, eksempelvis dyr fugle eller lignende. Videokvaliteten blæser dig ikke bagover, men det er en glimrende funktion at have i kameraet, og sammen med de gode muligheder for zoom er det med til at højne brugsværdien.

Netop zoom funktionen som blev omtalt tidligere, er rimelig kvik og ikke støjende, den indbyggede billedstabilisering er praktisk talt lydløs, og en fornøjelse at bruge.

panasonic_dmc_tz6_04

Software
Panasonic Lumix DMC-TZ6 leveres med en mindre softwarepakke bestående af:
PHOTOfunSTUDIO 3.0
ArcSoft Panorama Maker
ArcSoft MediaImpression

Dette er mindre applikationer, primært til sjov og ballade, ønsker man et seriøst billedbehandlingsprogram, er disse applikationer nok ikke valget.

Panorama Maker er dog et fint program til at sammensætte panoramabilleder, hvis ikke kan råder over PhotoShop eller andet prorgram med denne mulighed.

Billedkvaliteten fra Panasonic Lumix DMC-TZ6 er ganske enkel fantastisk for et kamera i denne prisgruppe, farverne er stærke og mættede, samtidigt med at detaljegraden er utrolig høj. Det er helt tydeligt at objektivet er af høj kvalitet, og det kan bl.a. også ses nedenfor hvor jeg har forsøgt at vise kameraets alsidighed ved at fotografere en lang række forskellige motiver. Jeg har absolut intet at udsætte på billedkvaliteten, da den er i top hele vejen igennem. Jeg kunne sagtens finde på at lade mit spejlreflekskamera blive hjemme, og i stedet tage Panasonic Lumix DMC-TZ6 med på ture hvor man ikke ønsker at slæbe rundt med et stort kamera.

Nedenfor findes billeder taget med Panasonic Lumix DMC-TZ6. Der er ikke foretaget redigering eller lignende, det er billedfilerne direkte fra kameraet.

Klik her for at åbne galleriet i et nyt vindue.

Panasonic Lumix DMC-TZ6 optager desværre kun i VGA kvalitet, hvilket giver en opløsning på 848×480. Nu betyder opløsningen heldigvis ikke alt, og kameraet leverer rent faktisk glimrende video til brug på PC’en eller lignende, skal det opskaleres til et Full HD TV med en opløsning på 1920×1080 bliver det nok en smule kornet, men til almindelig hjemmebrug er denne opløsning fornuftig.

Et punkt hvor Panasonic Lumix DMC-TZ6 er specielt stærkt er ved brug af zoomfunktionen under optagelse, sjældent har jeg oplevet en så glidende zoom, samtidigt med at kameraets autofokus reagerer prompte når der zoomes. Her står Panasonic Lumix DMC-TZ6 væsentligt stærkere end mange af konkurrenterne, som virkelig kommer til kort når man begynder at benytte zoomfunktionen under optagelse.

– Leica DC Vario-Elmar objektiv med 25 mm vidvinkel
– 12 x optisk zoom (25 – 300 mm)
-I ntelligent Auto (iA) indstilling med AF Tracking funktion
– Videooptagelse i VGA opløsning
– 1/2,5″ CCD med en opløsning på 10,1 megapixel
– 2,7″ LCD skærm (230.000 dot) med ekstra bred betragtningsvinkel

Jeg har meget svært ved at finde kritikpunkter til Panasonic Lumix DMC-TZ6, da kameraet er yderst gennemført og ganske enkelt leverer fremragende billede, og video selvom man må nøjes med VGA opløsning. Et stort plus er de 12x optisk zoom, og 25mm vidvinkel som gør kameraet utrolig velegnet til en lang række motiver lige fra storslåede landskaber, til fugle i trækronerne.

Jeg har svært ved at få armene ned, efter min tid sammen med Panasonic Lumix DMC-TZ6, og vil på det kraftigste anbefale Panasonic Lumix DMC-TZ6 til alle der er på udkig efter et semi-kompakt kamera med både vidvinkel og kraftig zoom, samt en billedkvalitet der er i top.

+
Billedkvaliteten, 12x optisk zoom og billedstabilisering!

Kun VGA video.