Anmeldelse: Panasonic Lumix DMC-GX7

panasonic-lumix-dmc-gx7-front02Tilbage i starten af august 2013 præsenterede Panasonic et nyt high-end DSLM kamera, nemlig GX7. GX7’erne afløser GX1’eren som vi anmeldte tilbage i august 2012 (Læs anmeldelse af Panasonic Lumix DMC-GX1)

Kameraet er ikke bare endnu et DSLM kamera, men derimod et kamera hvor der ikke er sparet på noget som helst og som dermed primært er henvendt på den kræsne køber eller entusiasten der ønsker top-kvalitet.

Lad os finde ud af hvordan Panasonic Lumix DMC-GX7 klarer sig i forhold til markedet på nuværende tidspunkt.

I kassen finder man følgende;

• Panasonic Lumix DMC-GX7 kamerahus
  • Evt. objektiv (Alt efter hvilket sæt man køber)
  • 220 volt oplader og strømkabel
  • USB kabel
  • CD-ROM med sofware
  • Skulderrem i læder med GX7 logo
  • Trykt manual

• 16 megapixel
  • Full HD Video
  • Micro Four Thirds
  • Elektronisk søger der kan vippes
  • 3″ Touch-skærm der kan vippes

Som du måske nok allerede har bemærket, så er Panasonic Lumix DMC-GX7 bestemt ikke noget lille “pusse-nusse” kamera, men derimod et forholdsvis stort kamera, uden at det dog skal eller bør opfattes negativt. Kameraet har en vis størrelse og det er med til at understrege at der er tale om et seriøst kamera til entusiasten, og størrelsen har anden fordel at man har et langt bedre greb på kameraet end på et mere kompakt et af slagsen. Deruover får kameraets størrelse det til at virke enormt robust og som en vaskeægte arbejdshest der tåler at blive brugt, med andre ord er den umiddelbare kvalitetsfornemmelse helt i top. Grebet er lækkert, huset i sprøjtestøbt magnesium legering er på én måde både super stærk og så let som muligt, mens kameraet bare udstråler kvalitet når man får det i hænderne.

Foran på Panasonic Lumix DMC-GX7 er der fatning til Micro Four Thirds objektiv, derudover AF-hjælpelys samt et forholdsvis stort, gummi-belagt greb. I bunden er der gevind til montering på stativ samt batteri & SD-kort holder . Batteri & SD-kort holder er “forskudt” en smule i forhold til normalt og udnytter den ekstra plads som grebet giver, det betyder at man faktisk kan åbne og lukke lugen med en standard lens-plate fra et stativhoved. En lille detalje, som dog ikke er helt uvæsentlig for alle os som ofte bruger stativ sammen med kameraet, her er det en stor fordel at lens-platen ikke skal afmonteres, blot for at få SD-kortet ud af kameraet.

panasonic-lumix-dmc-gx7-front01

På venstre siden af Panasonic Lumix DMC-GX7 er der en højttaler, samt luge der gemmer på på HDMI udgangen, AV-stik og stik til fjernudløser. Det kan dog undre mig at man først kan tilgå denne luge, hvis skærmen vippes – det virker lidt sort…

panasonic-lumix-dmc-gx7-side01

På bagsiden er det touch-skærmen på 3″ med en opløsning på 1.040.000 pixels der optager mest plads, den kan vippes ud og derefter op/ned. Det er nok mest bevendt hvis man ønsker at holde kameraet oppe over hovedet og tage billeder eller optage video, men stadig gerne vil kunne følge med på skærmen for at sikre optagelserne bliver som man ønsker det. Skærmen er enormt skarp, hvilket må tilskrives den høje opløsning og giver et glimrende overblik, både indendørs såvel som udendørs. Menuerne kan betjenes via touch-skærmen, eller man kan tage de traditionelle knapper i brug, som er placeret i højre side. Øverst er GX7’erens “Live View Finder” placeret, en elektronisk søger med en vanvittig opløsning på 2.700.000 pixels, der samtidig kan vinkles 90 grader. Finderen er med sensor som automatisk registrerer hvis man sætter øjet til, så aktiveres denne og LCD skærmen slukkes. Denne søger gør det nemmere at få præcise optagelser når lysforholdene gør det svært at se hvad der foregår på LCD skærmen, det kunne være i skarpt sollys eksempelvis.

panasonic-lumix-dmc-gx7-back01.pg

Derudover er der knap til manuel aktivering af LVF og blitzen, ligesom der en dedikeret knap til skift mellem auto og manuel fokus (kombineret med AF/AE lock) samt et kommandohjul der kan betjenes med tommelfingeren.

Øverst er hot-shoe til montering af eksempelvis en ekstern blitz, udløser, dedikeret knap til aktivering af videooptagelse, hjul til valg af tilstand samt on/off knap. Via hjulet kan vælges mellem et hav af både manuelle og automatiske tilstande, så brugere på alle niveauer får dækket deres behov.

panasonic-lumix-dmc-gx7-detail

Selve kameraet vejer 402 gram med batteri og SD-kort, hertil skal så ligges vægten af det objektiv man vælger at montere.

Se vores hands-on video med Panasonic Lumix DMC-GX7 nedenfor.

Kaster man et blik på de mere hardcore specifikationer og features, så er Panasonic Lumix DMC-GX7 bl..a. udstyret med en ny-udviklet Live MOS der optimerer billedkvaliteten, ikke bare ved at øge antallet af pixels, men ved at optimere hver enkelt pixel. Ydermere er GX7’eren udstyret med en ny Venus Engine, der blev bedst kan sammenlignes med processoren i en computer. Den sikre at kameraet reagerer med det samme og ventetiden er minimal.

Hastigheden er en af de ting man virkelig bemærker ved brug af Panasonic Lumix DMC-GX7 og det gælder uanset om man bladrer rundt i menuerne eller tager billeder, for Panasonic Lumix DMC-GX7 reagerer med det samme og autofokussen er omend endnu hurtigere end den vi netop har oplevet i Panasonic’s GM1. Autofokussen er lynhurtig og præcis, hvilket betyder at man meget nemmere får det gode billede i kassen første gang, særligt ved fotografering af eksempelvis børn eller andre motiver der normalt har lidt svært ved at sidde stille. Denne funktion, kombineret med en enormt hurtig lukkehastighed på 1/8000 sek og mulighed for op til 5 billeder i sekundet gør det meget velegnet til “action-fotografering”.

panasonic-lumix-dmc-gx7-top01

Autofokussen kan styres på flere forskellige måder, men har man brug for at fokusere nemt og hurtigt, kan det gøres via touch-skærmen bagpå, således får man nemt udvalgt præcist det område kan ønsker fokus på og med features som Low Light AF er det også ret enkelt at finde fokus i mørke, noget som rigtig mange andre kameraer har store udfordringer med.

Panasonic Lumix DMC-GX7 er ligeledes det første Lumix G kamerahus med indbygget billedstabilisering i kamerahuset, således kan man udnytte dette på både nye og gamle objektiver, uanset om de har billedstabilisering indbygget eller ej, dette kan også spare lidt på fremtidige indkøb, når man ikke behøver gå efter de objektiver der har billedstabilisering indbygget.

Kameraet er også udstyret med Wi-Fi der bl.a. gør det muligt at betjene det via en app på en smartphone eller tablet, jeg har prøvet funktionen og et er da meget skægt – umiddelbart har jeg måske bare lidt svært ved at se hvad den gængse forbruger skal med den funktion – men måske er det bare mig der endnu ikke har set lyset. Derudover kan billeder og video nemt deles online, hvilket giver langt mere mening set med mine øjne.

Billeder taget med Panasonic Lumix DMC-GX7

I galleriet nedenfor findes en række billeder taget med Panasonic Lumix DMC-GX7, enten via automatisk, semi-automatisk eller manuel tilstand, ligesom der er brugt de indbyggede filtre, ingen af billederne er beskårede eller redigerede på anden måde. Klik på linket under galleriet for fuld skærm.

Video optaget med Panasonic Lumix DMC-GX7

Panasonic beskriver Panasonic Lumix DMC-GX7 som et kamera til entusiasterne, og det forstår jeg sagtens, for prisen er forholdsvis høj og der er bestemt ikke sparet på noget som helst. Byggekvaliteten, finishen og “lækkerheds-effekten” er helt i top, det virker bare som kram når man holder det i hånden, bruger det og piller ved det, dernæst er det så tilpas stort at man faktisk har et fornuftigt greb på det.

GX7’eren er lynhurtig i brug, uanset om vi snakker opstartstid, lagring af billeder og video på hukommelseskort eller fokusering, alt foregår så hurtigt at man aldrig rigtig oplever nogen ventetid, særligt den hurtige autofokus og lukkehastigheden på op til 1/8000 sek giver gode muligheder for at få “action-prægede” billeder i kassen. At kameraet derudover performer rigtig godt indendøre, uden brug af blitz eller andre hjælpemidler, gør det super anvendeligt til mange formål, håndteringen af svag belysning er enormt god og her er det værd at bemærke at det er “automatisk”, dvs. man behøver hverken bekymre sig om, eller forholde sig til ISO, lukkehastighed, blænde eller andet.

Som udgangspunkt leverer Panasonic Lumix DMC-GX7 en billedkvalitet der er så tæt på DSLR som muligt, jeg vil så bare vove den påstand at det med Panasonic Lumix DMC-GX7 er langt nemmere at få det “gode billede” i kassen, da alting kan ske pr. automatik og automatikken fungerer så godt som den gør i GX7’eren.

Vil man have DSLR kvalitet i mere lommevenligt format, og ikke gider bøvle med indstillinger i hverdagen – så kan man med Panasonic Lumix DMC-GX7 få top-klasse billeder og video, “out of the box”.

Set til 6739,- for kamerahus alene.

Find forhandler og den bedste pris på Panasonic Lumix DMC-GX7