Anmeldelse: Panasonic Lumix DMC-GM5

panasonic-gm5-01

Vi er efterhånden ved at være ret velbevandret i Pansonic’s sortiment af både kompakt og systemkameraer og GM5’eren vi har haft på testbænken denne gang er endnu et systemkamera, men med størrelse som et kompaktkamera.

GM5’eren bygger på en Live CMOS sensor, baseret på Micro Four Thirds standarden, hvilket i praksis bl.a. betyder at objektivet kan udskiftes. Denne model fås som standard i kits med 15mm fast optik eller 12-32mm optik som er den udgave vi har testet.

Panasonic Lumix DMC-GM5 leveres i en kasse der indeholder følgende:

• Panasonic Lumix DMC-GM5 kamera
  • Optik (Afhænger af udgave/kit)
  • Flash/Blitz
  • Genopladelig batteri
  • Batterioplader
  • USB kabel
  • AC kabel
  • Skulderrem
  • Manual
  • DVD med software

panasonic-gm5-05

Udvalgte specifikationer

• Understøtter Micro Four Thirds objektiver
  • Live CMOS sensor
  • 16 megapixel
  • Kan optage stillbilleder i RAW
  • Kan optage Full HD video
  • Wi-Fi
  • Elektronisk søger
  • 3″ touch-skærm

Panasonic’s kameraer i high-end segmentet har i den seneste tid været præget af retro-designs og GM5’eren er ingen undtagelse. Fronten på kameraet ligner “læder” og leder tankerne tilbage på de ældre Leica kameraer, linierne i designet er skarpe, men alligevel med runde kanter. Kameraet er meget kompakt, særligt set i lyset af at det er et systemkamera, det vejer da også kun ca. 211 gram – uden objektiv. Materialevalg og den generelle finish er der intet at udsætte på, det ser godt ud og virker både lækkert, robust og samlet set gennemført. Det faktum at kameraet er meget kompakt vil helt sikkert tiltale den gruppe som gerne vil have kvaliteten fra DSLR kameraet og størrelsen fra et kompaktkamera – altså det bedste fra de to verdener, men for mit vedkommende bliver kameraet faktisk næsten for kompakt. Det er svært at få et ordentligt greb omkring det lille kamerahus, da der ikke er noget reelt greb på kameraet, eller noget man kan hvile fingeren på foran – kameraet holdes faktisk med tommelfingeren bagpå kameraet og da det ikke vejer ret meget, kan det også sagtens gå – jeg så dog gerne der havde været en eller anden form for større og/eller greb foran for et mere solidt greb omkring kamerahuset.

På forsiden af kameraet er det fatningen til Micro Four Thirds objektivet der fylder det meste og der er da heller ikke blevet plads til meget andet end det obligatoriske AF-hjælpelys.

På toppen af kameraet er der, fra venstre, følgende: Mikrofon der bruges ved videooptagelse, hot-shoe for tilslutning af eksempelvis en flash, dedikeret knap til hurtigt skift mellem fokus (Enkel, kontinuerlig eller manuel) on/off der også fungerer som udløser og drejehjulet hvor tilstanden kan vælges. På drejehjulet er der mulighed for at vælge mellem de forskellige manuelle tilstande, såvel som iA (Intelligent Auto) og scene-tilstand som indeholder en lang række præ-defineret tilstande tilpasset motiv og forhold. Lidt udover det sædvanlige er der også mulighed for manuel video.

panasonic-gm5-04

På højre side af kameraet, set bagfra, er HDMI og AV-porten gemt bag en lille låge – i praksis er det således muligt at koble Panasonic Lumix DMC-GM5 direkte til TV’et i stuen og afspille billeder, såvel som video, men AV stikket bl.a. kan bruges for tilslutning til en PC eller lign.

I bunden af kameraet er det genopladelige batteri og SD-kort gemt bag endnu en låge og på bagsiden er det touch-skærmen på 3″ med en opløsning på 921.000 pixels der er det bærende element. Skærmen har en fornuftig opløsning og touch-skærmen fungerer rigtig fint, men er man ikke til touch kan alle funktionerne, så vidt jeg kan se, også betjenes via knapperne der er placeret i højre side af kameraet.

Øverst er en elektronisk søger med 100% dækning, opløsningen er 1.166.000 pixels og den aktiveres som udgangspunkt automatisk når man sætter øjet dertil. Personligt får jeg sjældent brug en elektronisk søger på et kamera som dette, men funktionen er der og kan under visse forhold være en stor fordel ift. eksponering af billedet. Derudover er der knapper til skift mellem Live View eller den elektroniske søger, knap til aktivering af Wi-Fi der kan bruges til overførsel eller fjernstyring af kameraet via en app og et tommelfinger-hjul der bl.a. bruges til indstilling af blænde eller lukketid i de manuelle tilstande.

I højre side, sammen med knapperne til betjening af menuen er der også en dedikeret videoknap der både starter og stopper optagelser.

panasonic-gm5-03

I brug er kameraet meget let at gå til, uanset om man er til “point and shoot” eller gerne selv vil have en eller anden form for kontrol. Betjeningen er ret intuitiv og menuerne er nemme at finde rundt i, da de også er på dansk. Der er mulighed for at lege med forskellige filtre direkte på kameraet, samt et hav af scene-tilstande, alt fra aftenlandskaber til mad-billeder.

I de manuelle tilstande er det både nemt og hurtigt at indstille eksempelvis blænde eller lukketid via tommelfinger-hjulet og helt generelt er kameraet ret hurtigt at blive “dus” med, uanset hvordan man bruger kameraet. For den “kræsne” er der også mulighed for optagelse i RAW-format, der gør efterfølgende billedbehandling meget nemmere.

Autofokus’en er meget hurtig og ventetiden efter billedet er taget er praktisk talt ikke eksisterende, hvilket er detaljer der gør det meget nemmere og sjovere at fange de små øjeblikke. I praksis oplevede jeg at kameraet enormt hurtigt var klar til brug efter et tryk på “on”, så man hurtigt kan fange et flygtigt motiv eller situation der opstår, det er én af de ting jeg sætter rigtig stor pris på og som gør at man får brugt kameraet – for der er da ikke noget værre end et kamera der aldrig er klar, er længe om at fokusere eller blot langsom til at lagre billedet. Et kamera skal være klar så snart man tænder det og det er Panasonic Lumix DMC-GM5!

På video-siden er der mulighed for optagelse i Full HD (1920×1080/60p) kvalitet, som vi efterhånden har vænnet os til – så rent specifikationsmæssigt er der ikke så meget nyt på denne front. Der er mulighed for at optage video i både manuelle, semi og fuld-automatiske tilstande, så der også er lidt for enhver smag og ethvert ambitionsniveau.

panasonic-gm5-02

I galleriet nedenfor en række billeder taget med Panasonic Lumix DMC-GM5, ingen af dem er redigeret eller beskåret.

//samples.mydigitalphotos.dk/#!album-157

Nedenfor et par videoklip optaget med Panasonic Lumix DMC-GM5 i Full HD (1920×1080/60p) opløsning.

Samlet set er der ikke rigtig noget at udsætte på Panasonic Lumix DMC-GM5, det er enormt let at bruge og kan uden problemer bruges af både begynderen eller den mere avancerede og krævende bruger. GM5 er enormt kompakt og fylder faktisk ikke mere end et gængs kompaktkamera – dog afhænger den endelig størrelse og vægt af hvilket objektiver man monterer eller køber med kameraet, der understøtter Micro Four Thirds. Med en elektronisk søger og 3″ touch-skærm er der frit valg og begge fungerer ganske godt, selvom jeg nok personligt foretrækker at bruge den store skærm som søger på at kamera som dette.

Billed og video-mæssigt klarer Panasonic Lumix DMC-GM5 sig også rigtig godt, man får skarpe billeder med en flot detaljegrad og med gode mættede farver (Afhænger naturligvis også af objektivet) og så er kameraet lynhurtigt i brug. Særligt overrasket er jeg over kameraets evne til at håndtere svag belysning, altså eksempelvis billeder indendørs eller udendørs i svag belysning, her var jeg ærlig talt lidt imponeret over kameraets evne til stadig at leverer et brugbart resultat, uden brug af flash eller lign.

Med en pris på omkring 7000,- (I skrivende stund) er Panasonic Lumix DMC-GM5 bestemt ikke for alle og enhver, men derimod for feinschmeckeren der gerne betaler for at få et super kompakt kamera, med rigtig god billedkvalitet og som er nemt at bruge. Med mulighed for udskiftning af objektiver kan kameraet også “vokse” med brugeren, men det ændre nu ikke på at jeg synes 7000,- er en meget høj pris for et kamera som dette, der ikke rigtig blæser mig bagover på specs, i brug eller på billed eller video-siden. Det er et fremragende kamera, ingen tvivl om det – men prisen for et kompakte hus er høj!

mydigitalphotos_35stars

Set til omkring 7000,- for sæt med enten 15mm eller 12-32mm optik.

Se aktuel pris hos PriceRunner