Anmeldelse: Panasonic Lumix DMC-GM1

panasonic-lumix-dmc-gm1-front02D. 17 oktober blev Panasonic Lumix DMC-GM1 annonceret og det var ikke bare endnu et kamera i rækken af systemkameraer, men et kamera der skilte sig ud, både pga. retro-designet, at det var et af de mest kompakte systemkameraer fra Panasonic nogensinde og ikke mindst det faktum at det stadig var spækket med fede features.

Kameraet er målrettet entusiasterne, der gerne vil have et kamera der fylder minimalt, men stadig vil være den ypperste billedkvalitet og muligheder for kreativ udfoldelse i form af udskiftelig objektiv og mere eller mindre manuel betjening.

Se vores unboxing af Panasonic Lumix DMC-GM1 nedenfor, hvor du får en gennemgang af kassen indhold og en hurtig gennemgang af kameraet.

Udvalgte specifikationer

• 16 megapixel
  • Live MOS Sensor
  • Understøtter Micro Four Thirds objektiver
  • Full HD Video
  • Lynhurtig autofokus, forbedret ift. lav belysning
  • Pop-up blitz
  • Understøtter Wi-Fi og kontrol via smartphone eller tablet
  • 3″ touchskærm med 1.036.000 pixels opløsning
  • Vejer kun 204 gram

Som nævnt indledningsvis, så er designet af DMC-GM1 enormt “retro”, det betyder at selve kamerahuset har en overflade der minder af skind og som får en til at tænke tilbage på kameraer fra 70’erne. Modellen fås i både sort og sort/sølv, hvor sidstnævnte klar er den mest autentiske, hvis man går efter et rendyrket retro-design. Kameraet er firkantet, med let rundede kanter og trods de små dimensioner, har man et ret fornuftigt greb på kameraet. Selve kameraet er i aluminium med en magnesium-skal udenpå, dette sikre et let, men stadig robust kamerahus.

panasonic-lumix-dmc-gm1-front01

Foran er der mount til Micro Four Third objektiver, hvilket i praksis betyder at objektivet kan skiftes ud til at andet – eksempelvis et af de mange fra Panasonic selv. På den måde kan man, ligesom med digitale spejlreflekskameraer, købe objektiver til forskellige formål og udskifte efter behov, ligesom man kan starte ud med et standard zoom objektiv, og efterfølgende købe et mere specifikt objektiv når man kender sine behov lidt bedre.

På toppen af Panasonic Lumix DMC-GM1 har vi, længst til venstre, den indbyggede pop-up blitz, skift mellem fokus-tilstande, en kombineret on/off knap og udløser, samt et klassisk hjul for valg af tilstand, her kan vælges mellem de klassiske M, S, A, P, iA for fuld automatisk og så er der mulighed for at vælge forskellige scenetilstande, forskellige filtre,  tilstande der kan tilpasses efter brugerens behov og slutteligt manuel video-tilstand. Både begynderen og den mere krævende er med andre ord dækket ind, uanset om man vil pille selv, eller lade kameraet gøre alt arbejdet.

panasonic-lumix-dmc-gm1-top01

På bagsiden er skærmen 3″ det dominerende element, den er touch-baseret og det fungerer faktisk rigtig fint, knapperne er nemme at ramme og det er nemt at betjene menuer og vælge indstilling via touch-skærmen. Jeg er ærlig talt ikke den store foretaler for touch-baserede menuer på kameraer generelt, da de ofte fungerer bedre med knap-betjening, men her fungerer det glimrende og de har lykkedes med det.

panasonic-lumix-dmc-gm1-back01

Øverst over skærmen er knap til manuel aktivering af føromtalte blitz, ligesom der i højre side er et par enkelte knapper til betjening, samt en dedikeret videoknap til at starte optagelser. På siden er der USB/AV og ikke mindst HDMI stik, mens der i bunden er plads til hukommelseskort, batteri og gevind for montering på stativ.

panasonic-lumix-dmc-gm1-side01

Kameraet betjenes via skærmen bagpå, og menu-systemet er som vi kender det fra andre, nyere, Panasonic kameraer, i praksis vil det sige at det er ret enkelt at få til, logisk opbygget og naturligvis på dansk. Når man skifter tilstand via hjulet på toppen af kameraet, får man information omkring den valgte tilstand på skærmen bagpå kameraet, ligesom man her foretager eventuelle andre valg, der vedrører den valgte tilstand, det kunne eksempelvis være at vælge hvilken scenetilstand eller hvilket filter man vil benytte. I begge tilfælde får man også en lille forklaring med billede, på hvad tilstanden eller filtret gør ved dit billede – hvilket gør man minimere antallet af ubrugelig billeder pga. en forkert indstilling eller valg.

Man vælger selv hvor “avanceret” kameraet skal være, enten går man all-in på automatikken, vælger selv et par settings eller går den manuelle vej og indstiller både blænde, lukkertid og ISO manuelt, hvilket igen understøtter alsidigheden.

Nøjagtig som Panasonic Lumix DMC-G6 vi anmeldte i november 2013, er kameraet udstyret med Light Speed autofokus, ligesom det understøtter Low Light AF. Førstnævnte er bestemt ikke en underdrivelse, for autofokussen er lynhurtig og knivskarp, som man normalt kun ser fra store og dyre digitale spejlreflekskameraer, hvilket gør det nemt at tage billeder af motiver i bevægelse, selv ved lysforhold hvor man normalt ville være lidt udfordret. Derudover gør Low Light AF det nemmere at opnå en mere præcis fokusering under lav belysning, et sted hvor rigtig mange kameraer har svært ved at fokuserer. Ved hjælp af skærmens touch-funktionalitet er det ydermere enormt nemt at vælge et præcist fokuspunkt, blot ved at trykke på skærmen, det er nemt, hurtigt og enkelt! Den lynhurtige autofokus bakkes op af muligheden for at skyde op til 5 billeder pr. sekund, hvilket er ganske flot for et systemskamera og action-billeder i al almindelighed er derfor intet problem overhovedet.

Jeg har testet og brugt kameraet en del indedøre og det er bestemt mit indtryk af det håndterer lav belysning langt bedre, med et minimum af støj, kameraet er primært testet med Panasonic’s standard 12-32mm objektiv, så vælger man et mere lysstærkt objektiv vil resultatet naturligvis blive endnu bedre. Resultaterne jeg omtaler er vel at mærke uden brug af blitz, da en indbygget blitz ala. den som Panasonic Lumix DMC-GM1 er udstyret med, ofte giver et mere hårdt lys og billederne bliver meget lidt stemnings fyldte.

Kameraet er også udstyret med Wi-Fi der bl.a. gør det muligt at betjene det via en app på en smartphone eller tablet, jeg har prøvet funktionen og et er da meget skægt – umiddelbart har jeg måske bare lidt svært ved at se hvad den gængse forbruger skal den med funktion – men måske er det bare mig der endnu ikke har set lyset. Derudover kan billeder og video nemt deles online, hvilket giver langt mere mening set med mine øjne.

panasonic-lumix-dmc-gm1-side02

I galleriet nedenfor findes en række billeder taget med Panasonic Lumix DMC-GM1, enten via automatisk, semi-automatisk eller manuel tilstand, ligesom der er brugt de indbyggede filtre, ingen af billederne er beskårede eller redigerede på anden måde. Klik på linket under galleriet for fuld skærm.

Nedenfor et par videooptagelser optaget med Panasonic Lumix DMC-GM1 i Full HD/1080p opløsning, igen er videoen ikke redigeret, det er den rå fil fra kameraet der er uploadet direkte til Youtube.com.

Vi var så heldige at være blandt de første medier til at modtage Panasonic Lumix DMC-GM1 til test og perioden var derfor begrænset til 14 dage, hvor vi normalt foretrækker en periode på 30 dage for virkeligt at komme under huden på kameraet og afprøve det i et hav af situationer. Det betyder dog ikke at Panasonic Lumix DMC-GM1 er blevet brugt mindre, for det er et kamera som man virkelig bare har lyst til at bruge! Designet kan naturligvis diskuteres, nogle vil være for, andre imod – personligt synes jeg det er ret fedt, men det er intet imod selve kvalitets fornemmelsen når man får kameraet i hånden – det er så gennemført lækkert at man ganske enkelt bare har lyst til at tage det med, og netop den følelse er guld værd når vi snakker kameraer, for hvad er kameraet værd hvis det aldrig bliver brugt?

Kameraet er rimelig kompakt, men alligevel så stort at man har et ordentlig greb på det – vil man gerne have et endnu bedre greb kan der rent faktisk tilkøbes et lille ekstra greb i aluminium der skrues fast under kameraet og giver lidt mere at holde ved. I min optik er kameraet er dette stykke ekstraudstyr dog bestemt ikke essentielt, jeg monterede det én gang, for straks at pille det af igen… Størrelsen gør at det er nemt at have med, og da det så samtidig tager ualmindeligt gode billeder og lader brugeren bestemme om man vil lade kameraet arbejde eller bestemme selv, får man med stor sandsynlighed top-klasse billeder med hjem, uanset ens niveau.

Gennemført, hurtigt, lækkert og med still-billeder og video i top-klasse – jeg kan ikke finde noget dårligt at sige omkring Panasonic Lumix DMC-GM1, det er et ualmindeligt lækkert systemkamera til en kræsne bruger, der ikke “gider” et stort og bøvlet digtalt spejlreflekskamera, eller måske savner et supplement til et sådan kamera.

Prisen på omkring 5000,- vil helt sikkert afskrække nogle, men man får i min optik virkelig meget for pengene, såfremt man værdsætter det yderst kompakte design, top-features og den lækre billedkvalitet.

mydigitalphotos-45-stars-print

Set til ca. 5000,- (Inkl. objektiv)

Find forhandler og den bedste pris på Panasonic Lumix DMC-GM1