Anmeldelse: Panasonic Lumix DMC-G6

DMC-G6EC-K-HiRes-Image__Image--[1]((Europe))-1ZoomA1001001A13D17A81353J50034Systemkameraerne er under hastig udvikling og mange af dem kan efterhånden levere en billedkvalitet der er meget tæt på de mindre DSLR kameraer, dog er det bare lettere og noget nemmere at gå til, da man har bevaret al automatikken kendt fra kompakt-kameraet. Det naturlige spørgsmål er så blot hvorfor Panasonic Lumix DMC-G6 klarer opgaven?

Panasonic Lumix DMC-G6 leveres i den velkendte emballage som går igen hos alle nuværende G-serie kameraer. I kassen finder man;

• Panasonic Lumix DMC-G6 kamerahus
  • Evt. objektiv (Afhængigt af hvilket kit man køber)
  • Batterioplader
  • Genopladeligt batteri
  • USB kabel
  • Skulderrem
  • CD-ROM med manual, drivere & software
  •  Manual og dokumentation

Se vores unboxing af Panasonic Lumix DMC-G6 nedenfor.

• Spejlløst til Micro Four Thirds objektiver
  • 16 megapixel live MOS sensor
  • Light Speed AF
  • OLED søger med 1.440.000 pixels opløsning
  • LDC skærm med 1.036.000 pixels opløsning
  • Full HD Video
  • Wi-Fi og NFC

Se evt. de fulde specifikationer på Panasonic’s website.

DMC-G6EC-K-Additional_WebImage__HiRes-Image--[2]((Europe))-1ZoomA1001001A13D17A81359G83357

Ved første øjekast ligner Panasonic Lumix DMC-G6 et mindre DSLR kamera, da det har nogenlunde samme form og størrelse. Kameraet er udført med en mat sort overflade, på grebet og bagpå er der gummibelægning som giver et sikkert greb omkring kameraet under brug.

Kameraet har et forholdsvis stort greb, i hvert fald set i forhold til at det nu engang er et systemkamera og dette gør at man har et glimrende greb omkring kamerahuset ved fotografering, uanset om man bruger live view eller OLED søgeren. Kameraet er dog hverken større eller tungere end man godt kan betjene det med én hånd, dog naturligvis uden at man vil kunne nå alle knapperne bagpå kameraet.

Det samlede førstehåndsindtryk af kvalitet og finish er, vanen tro, rigtig godt- Panasonic må have nogle utrolig dygtige designere for kvaliteten slår sjældent fejl.

På forsiden af Panasonic Lumix DMC-G6 er der plads til montering af et objektiv (Micro Four Thirds) og så er AF-hjælpelyset placeret øverst til venste for objektivet, set forfra.

På bagsiden er de sædvanlige knapper til navigering i menuer, samt OLED søgeren med den imponerende opløsning på 1.440.000 pixels og ca. 100% dækning.  LCD skærmen, der understøtter touch og kan vippes og drejes, må “nøjes” med en opløsning på 1.036.000 pixels, men giver også ca. 100% dækning. Øverst til højre, set bagfra er et kommando/rulle-hjul der nemt betjenes med tommelfingeren.

Øverst er Panasonic Lumix DMC-G6 plastret til med; stereomikrofon der bruges ved videooptagelse, indbygget pop-up blitz, højttaler, tilbehørssko, tilstand-vælger/programhjul, udløser, zoomkontrol (Udvalgte objektiver), dedikeret videoknap, knap til hurtig aktivering af iA uanset hvilket program og/eller tilstand der er valgt, samt naturligvis on/off knap.

På siden er indgang til mikrofon, HDMI udgang og AV-stikket placeret bag en gummi-låge og nederst er batteri og SD-kort gemt bag en luge, ligesom der naturligvis er standard gevind til montering på stativ.

DMC-G6EC-K-Additional_WebImage__HiRes-Image--[1]((Europe))-1ZoomA1001001A13D17A81356J56656

Når kameraet tændes mødes man af den, for undertegnede i hvert fald, velkendte Panasonic menu som den seneste tid har fået et grafisk løft og nu fremstår ganske “up to date” og indbydende, samtidig med at den er legende let at finde rundt i. Via programhjulet øver skiftes nemt mellem de tilstande man efterhånden også forventer at møde på et system eller mindre DSLR kamera, nemlig M, S, A, P og så de automatiske og semi-auotmatiske såsom de mange scenetilstande, panorama osv. Har man brug for hurtigt at skifte til automatisk tilstand, kan man blot trykke på iA knappen og enhver indstilling over-rules af automatikken, smart hvis kameraet skal bruge af både børn og voksne på samme tur eksempelvis. De manuelle tilstande er magen til dem man finder på et DSLR kamera, så er man til manuel kontrol er der masser af muligheder, ligesom der er mindst lige så mange automatiske og semi-automatiske tilstande samt filte at vælge imellem, alt fra sort/hvid til miniature-tilstand, så slipper man for at bruge tid på billedbehandling efterfølgende hvis man blot ønsker et lidt andet udtryk i billederne end man får “uden filter”.

Panasonic praler selv af at Panasonic Lumix DMC-G6 er udstyret med det de kalder “LightSpeed AF”, altså en virkelig hurtig autofokus og det kan jeg kun give dem ret i, den er lynhurtig og gør det derfor rigtig nemt at tage “snap-shots” da ventetiden fra man trykker på knappen, fokuserer og tager billedet – er meget kort. Derudover kan kameraet tage op til 7 billeder i sekundet, så actionfoto’s er en smal sag for  Panasonic Lumix DMC-G6.

Man vælger selv om man ønsker at bruge OLED søgeren øverst, eller touch-skærmen som søger – de fleste vælger nok sidstnævnte, da den både kan vippes og drejes og har en glimrende opløsning. Hvis man er ude i stærk solskin eller andre omstændigheder der gør det umuligt at bruge skærmen som søger, kan man blot bruge OLED søgeren der, som tidligere nævnt, har en imponerende opløsning på 1.440.000  pixels, personligt foretrækker jeg dog at bruge LCD skærmen som søger, på et kamera som dette.

16 megapixel lyder egentlig ikke af meget i dag, men Panasonic Lumix DMC-G6 leverer fremragende billeder med en sprit ny Live MOS sensor, der bakkes op af en Venus Billedprocessor. Håndtering af støj indendørs og under dårlige lysforhold klares også ret godt, selvom det nok aldrig bliver kompakt eller systemkameraets stærkeste side, i hvert fald ikke med standard-objektiver. På video-siden optages der naturligvis i Full HD (1080p) som er standarden i dag, Panasonic Lumix DMC-G6 klarer det dog med 50 fps, også kaldet 1920x1080p/50p. Ved videooptagelse kan ligeledes benyttes både manuelle såvel som automatiske tilstande, for fuld kreativ kontrol, hvis man ønsker det.

Panasonic Lumix DMC-G6 er, som et af de få kameraer på markedet endnu, udstyret med både Wi-Fi og NFC, med NFC kan du ex. nemt parre kameraet med en kompatibel tablet eller smartphone og bruge denne som fjernudløser via en app, ligesom du med Wi-Fi nemt kan sende billederne direkte over på en server, pc eller lign, forudsat du er på samme netværk dog. Begge teknologier er nogle der vinder større og større indpas i kameraer i dag og umiddelbart giver de god mening, omend jeg kan stille spørgsmålstegn ved hvor mange der vil få brugt dette?

I galleriet nedenfor findes en række billeder taget med Panasonic Lumix DMC-G6, enten via automatisk, semi-automatisk eller manuel tilstand, ligesom der er brugt de indbyggede filtre, ingen af billederne er beskårede eller redigerede på anden måde. Klik på linket under galleriet for fuld skærm.

Nedenfor et par videooptagelser optaget med Panasonic Lumix DMC-G6 i Full HD/1080p opløsning, igen er videoen ikke redigeret, det er den rå fil fra kameraet der er uploadet direkte til Youtube.com.

Det er efterhånden mere reglen end undtagelsen at undertegnede har et eller andet kamera til test, og der er stor forskel på hvordan og hvor meget “test-kameraet” bruges i forhold til mine egne kameraer, der pt. består af et Panasonic Lumix GF3 (Snapshots og video) samt et Canon EOS 7D til stillbilleder. Mens Panasonic Lumix DMC-G6 har været på besøg hos undertegnede, kan jeg rent faktisk ikke erindre at jeg bevidst har brugt af af de andre kameraer, uanset opgave – jeg har derimod valgt Panasonic Lumix DMC-G6 hver gang! Jeg tror uden tvivl det må have været det test-kamera jeg har brugt allermest, for det leverer ganske enkelt bare varen, er super nemt at bruge og lynhurtigt.

Med Panasonic Lumix DMC-G6 er det svært at argumentere for hvorfor man skal vælge et DSLR kamera, medmindre det er prisen der afskrækker – da det koster en smule mere end de billige DSLR kameraer, til gengæld er dette et high-end kamera, spækket med fede features som ex. Wi-Fi og NFC og ikke bare et “budget” DSLR kamera hvor disse features typisk ikke vil være at finde.

Kan man leve med størrelsen, der nærmer sig et mindre DSLR kamera, får man et virkelig godt kamera med alskens features – som kan bruges af både nybegynderen og den erfarne der foretrækker manuel betjening eller i hvert fald med mulighed for dette.

mydigitalphotos-45-stars-print

Set til priser fra 4199,- (Kun kamerahus)

Find forhandler og den bedste pris på Panasonic Lumix DMC-G6