Anmeldelse: Panasonic Lumix DMC-FZ1000

I sommers præsenterede Panasonic Deres nye 4K superzoom kamera, FZ1000 - der var det første superzoom/kompakt kamera til at tilbyde videooptagelse i 4K opløsning. Vi har de seneste par uger haft fornøjelse af at kunne teste kameraet der fylder som et DSLR kamera, men bør være lige så nemt at bruge som ethvert andet kompaktkamera. Specifikationer 20,1 megapixel 16x optisk zoom 25mm vidvinkel f2.8-4.0 1"High Sensitivity MOS sensor 4K-videooptagelse 831g Design og funktionalitet Panasonic Lumix DMC-FZ1000 er ikke noget lille kamera, faktisk er det større end mange entry-level spejlreflekskameraer, så det skal ikke være pga. den kompakte størrelse man vælger netop Panasonic Lumix DMC-FZ1000. Kameraet er sort og…

Review Overview

Funktionalitet og betjening
Billed og videokvalitet
Pris

User Rating: 3.15 ( 6 votes)
80

panasonic-fz-1000-side

I sommers præsenterede Panasonic Deres nye 4K superzoom kamera, FZ1000 – der var det første superzoom/kompakt kamera til at tilbyde videooptagelse i 4K opløsning. Vi har de seneste par uger haft fornøjelse af at kunne teste kameraet der fylder som et DSLR kamera, men bør være lige så nemt at bruge som ethvert andet kompaktkamera.

• 20,1 megapixel
  • 16x optisk zoom
  • 25mm vidvinkel
  • f2.8-4.0
  • 1″High Sensitivity MOS sensor
  • 4K-videooptagelse
  • 831g

panasonic-fz-1000-flip-screen

Design og funktionalitet

Panasonic Lumix DMC-FZ1000 er ikke noget lille kamera, faktisk er det større end mange entry-level spejlreflekskameraer, så det skal ikke være pga. den kompakte størrelse man vælger netop Panasonic Lumix DMC-FZ1000. Kameraet er sort og selve byggekvalitet, finish og materiale er af høj kvalitet, det virker både robust og ganske lækkert at holde ved, da der er gummi-belægning ved både greb og tommelfinger. Det generelle indtryk er mere af et digital spejlreflekskamera, end et superzoom kamera som det jo ret beset “bare” er.

På forsiden er Leica objektivet det dominerende element, der er 16x optisk zoom, omregnet til 25-400mm brændvidde (35mm) Objekitvet Objektivt er udstyret med Panasonic’s billedstabiliseringsteknik kaldet Power O.I.S og ved at dreje på ringen kan man enten zoome ind og ud, som på et digital spejlreflekskamera, eller man kan justere fokus – på siden er der knapper til skift mellem fokus og zoom, ligesom billedstabiliseringen kan slås til og fra.

panasonic-fz-1000-front-on

På venstre side, set bagfra, er der indgang til ekstern mikrofon – hvilket også er lidt atypisk for et superzoom kamera, men en rigtig fin feature – nok særligt set i lyset af at mange vil bruge det til videooptagelser. På højre side er HDMI, AV og stik til fjernudløser gemt.

På bagsiden finder man bl.a. den elektroniske søger, som i øvrigt nok er den bedste elektroniske søger jeg er stødt på – billedet er både klart og tydeligt og med en god farvegengivelse. Derudover er der naturligvis også en LCD skærm der også kan bruges som søger, den er på 3″ og kan vippes og drejes – det kan måske undre at man ikke har valgt en touch skærm… Skærmens opløsning er glimrende og den har en rigtig fin gengivelse hvad enten den bruges som søger eller til at vise de billeder der allerede er taget med kameraet. Udenom skærmen er der de sædvanlige knapper der bruges i menuerne, men der er også lidt mere specielle/specifikke knapper der vidner om et kamera der er “lidt mere” end bare et superzoom kamera, eksempelvis er der en dedikeret knap til skift mellem fokus-modes, tommelfingerhjul og knap til skift mellem elektronisk søger og skærm.

panasonic-fz-1000-screen

På toppen af Panasonic Lumix DMC-FZ1000 finder man endnu en “entusiast” knap, nemlig knap til skift mellem om der skal tages ét billede af gangen, flere i serie eller der skal optages med forsinkelse. Derudover naturligvis den velkendte store drejeknap til skift mellem de mange automatiske og semi-automatiske tilstande, dedikeret videoknap og et par FN knapper der kan opsættes som man ønsker det. Som en ekstra lille bonus, er der også en “ægte” tilbehørsko hvor du kan montere en blitz eller andet tilbehør.

Når der skal zoomes med Panasonic Lumix DMC-FZ1000 kan man vælge at dreje på zoom-ringen på selve objektivet, eller man kan bruge knappen der sidder sammen med udløseren, ligesom man kender fra de fleste andre kompakt og superzoom kameraer. Det giver en mere “spejlrefleks-like” oplevelse af zoome med håndkraft via zoom-ringen, men omvendt er det lidt nemmere og giver en mere glidende zoom når man bruger den mekaniske zoom via knappen ved udløseren.

panasonic-fz-1000-zoom

Se evt. vores video nedenfor hvor vi giver en visuel gennemgang af FZ1000.

FZ1000 – I daglig brug

Jeg har haft fornøjelse af at kunne benytte Panasonic Lumix DMC-FZ1000 de seneste uger, hvor jeg bl.a. har holdt 2 ugers sen sommerferie sammen med familien, så kameraet har været en del med rundt på dagsture i Danmark.

Størrelsen er naturligvis noget af det man først bør overveje om man kan leve med, for kameraet fylder næsten lige så meget som mit Canon EOS 7D med standard optik og vægten er også tæt på 1 kg. (831 gram)

Selve betjeningen af Panasonic Lumix DMC-FZ1000 er enormt enkel, det fungerer som et alm. kompakt eller superzoom kamera og man har alle de sædvanlige muligheder for fuld automatik eller mere manuel kontrol, derudover er der et hav af scene-tilstande og filtre, så man faktisk kan lave en smule billedbehandling i det øjeblik man tager billederne, i stedet for at skulle rode med redigerings software efterfølgende.

Noget man ikke kan undgå at bemærke er at kameraet er sindsygt hurtigt, både til at fokusere og til at tage billeder, det sker nærmest samtidig med at man rører udløseren, hvilket gør Panasonic Lumix DMC-FZ1000 meget velegnet til actionfotografering og andre situationer hvor man har brug for øjeblikkelig reaktion. Samtidigt er objektivet meget lysstærkt ift. lign. kameraer og man får dermed alle forudsætninger for at fange det gode billede, på det helt rigtige tidspunkt.

Som nævnt indledningsvis er et af kameraets store forcer muligheden for at optage video i 4K opløsning, (3840×2160 /25bps) hvilket Panasonic Lumix DMC-FZ1000 kunne tilbyde som det første kompakt/superzoom kamera. 4K er endnu ikke så udbredt og jeg har ganske enkelt hverken TV eller PC skærme der understøtter denne opløsning, hvorfor jeg ikke har haft mulighed for at se og sammenligne Full HD og 4K optagelser. De fleste vil derfor nok også – i første omgang i hvert fald, benytte sig af muligheden for optagelse i Full HD opløsning, indtil 4K bliver mere udbredt og gængs i de danske hjem. Der er også mulighed for optagekse i slowmotion med 100bps i Full HD opløsning, kræver dog brug af Creative Video Mode. Ift. videooptagelser er det vigtigt man benytter et hurtig hukommelseskort, da man ellers ikke kan være sikker på at kunne optage i ex. 4K.

Én anden ting som adskiller FZ1000 fra mængden, er at det er udstyret med en 1″ MOS sensor med 20 megapixel opløsning og det faktum at man rent faktisk har udstyret kameraet med et lysstærkt objektiv (f/2.8 – f/4.0). Det betyder at man både kan filme og tage billeder, selv under vanskelige lysforhold – eksempelvis indendøre i svag belysning, et sted hvor rigtig mange kameraer kommer til kort, hvilket bestemt ikke er tilfældet her. Uanset om solen står højt på himmelen, eller man står i en grotte med svag belysning – leverer FZ1000 et rigtig fint resultat og jeg er meget imponeret over hvor godt det håndtere dårlige lysforhold. Ydermere gør den store blænde at man kan få den lækre sløret baggrund der gør at motivet fremstår mere tydeligt – noget der er årsag til at rigtig mange vælger et digital spejlreflekskamera normalt.

FZ1000 billedkvalitet

Alle billeder er taget med Panasonic Lumix DMC-FZ1000 under forskellige forhold og i forskellige situationer, alle billeder kommer direkte fra kameraet og er derfor hverken blevet beskåret eller redigeret.

//samples.mydigitalphotos.dk/#!album-154

FZ1000 videokvalitet

Video optaget med FZ1000 i IA mode, i Full HD opløsning. Jeg har bevidst fravalgt 4K da jeg simpelthen ikke har noget udstyr der understøtter 4K for nuværende.

Der er slet ingen tvivl om at Panasonic Lumix DMC-FZ1000 er et rigtig godt kamera – det tager enormt gode billeder og den lysstærke Leica optik gør det muligt at fotografere i lav belysning, samtidig med at den store blænde giver mulighed for at tage billeder der ligner noget der der taget med et DSLR kamera.

Med FZ1000 får man det bedste fra alle verdener, samlet i et kamera der er ufattelig nemt at bruge. Man får DSLR-lignende billedkvalitet, godt med zoom (Svarende til 25-400mm), videooptagelser i topkvalitet og mulighed for 4K opløsning samt et kamera af generelt høj kvalitet.

Ulempen er, efter min mening, 2 ting – nemlig størrelsen og prisen. Kameraet er ganske enkelt, rent fysisk, større end de fleste begynder DSLR kameraer og så er prisen ganske høj – lige pt. omkring 7000,- og for dette beløb kan man sagtens få et fornuftigt DSLR kamera og et løst objektiv, naturligvis må man så undvære 4K videooptagelser, men set i lyset af den begrænsede udbredelse, i skrivende stund, tror jeg mange sagtens kan “nøjes” med Full HD.

Panasonic Lumix DMC-FZ1000 er med andre ord nok primært velegnet til entusiasten der ikke kan eller vil gå på kompromis, og hvor prisen er mindre vigtig – eller dem der har krav om at skulle kunne optage 4K video.

Set til 6995,-

Find forhandler og den bedste pris på Panasonic Lumix DMC-FZ1000

Review Overview