Anmeldelse: Olympus TG-2

Olympus TG-2 er Olympus topmodel inden for klassen af kameraer de kalder Tough. Altså vandtætte kameraer der kan tåle hårdt brug. TG-2 er lidt mere Tough end andre modeller i klassen, specifikationerne er lige en tand bedre end konkurrenternes, men hvad betyder det i den daglige brug af kameraet? Det har jeg kigget lidt nærmere på.

1

Kassen er domineret af den klassiske Olympus-blå farve og hvid, og de vigtigste specifikationer er trykt på den. Udover TG-2 så indeholder kassen:

• Kabel til at koble kameraet til en USB port
  • Håndledsstrop
  • CD med manual og software
  • USB oplader til stikkontakten
  • Basic brugermanual

• 12 millioner pixel
  • Optisk zoom 4x (25 mm – 100 mm i 35 mm ækvivalent)
  • Skærm – OLED 3″
  • Blænde F2.0 – F4.9
  • Fokus:
    • iESP
    • Ansigtsgenkendelses AF
    • Spot
    • AF følgefokus
  • Fokus afstand
    • Normal 0,1m – ∞ (vidvinkel) / 0.1m – ∞ (tele)
    • Supermakro Nærmeste optageafstand: 1 cm
  • GPS
  • Manomenter – højde/dybde måler
  • Elektronisk kompas

Bagsiden er domineret af den klare 3 tommer skærm, og alle andre knapper sidder til højre for den. Der er en dedikeret knap til at starte filmoptagelse. Over den sidder to knapper til zoom-funktionen, og under dem finder vi et drejehjul hvor man vælger optagelses tilstanden, om det skal være makro, programmed auto, iAuto, Scene-tilstand, eller en af de andre indstillinger. Under hjulet finder man den sædvanlige 5-vejs knap til at navigere i menuerne med. Fem-vejs knappen har også genveje til de mest anvendte funktioner, som flash, selvudløser og info på skærmen. På bagsiden finder vi også en knap til at vise optagelserne, og en knap til at komme ind i menuen. Ganske traditionelt lagt ud, så ingen overraskelser her.

3

På toppen af kameraet finder vi powerknappen, og udløserknappen. Her ser vi også hullerne til stereo mikrofonen der bliver brugt under filmoptagelser. Vi kan også se “bulen” der gemmer på GPS modtageren, samt en lysdiode der bl.a. indikere om kameraet er tændt, og om det lader op.

4

På forsiden ser vi selve objektivet der er beskyttet bag glas, der har en belægning hvor vandet perler af, så man ikke får slørede billeder i regnvejr. Her ser vi også den indbyggede flash, og lysdioden der kan bruges både under videooptagelser og under billede optagelser, men faktisk også når kameraet er slukket, så man kan bruge TG-2 som en (dyr) lommelygte.

2

Knapperne sidder lidt tæt, og det kan måske drille lidt med at ramme hvis man f.eks. har handsker på. Men det problem har Olympus løst på en ret god måde, TG-2 har nemlig noget de kalder “Tap-control”, som betyder at man slå på kameraet for at lave de mest normale indstillinger. Et lille slag på venstre side åbner indstillingsmenuen, og så vælger man ved at slå på toppen og siderne af kameraet. Når man har valgt en indstilling, så dobbelt-tapper man på bagsiden for at aktivere indstillingen og lukke menuen igen. Det fungere faktisk udmærket, og jeg kan godt se at det er en fin løsning hvis man benytter kamereaet med store vanter eller lignende. Det kan dog også slås fra så man ikke kommer til at hoppe ind i menuen hvis kameraet skulle bumpe ind i noget mens man går med det.

Den indbyggede GPS virker også fint, det tager et par minutter at få et fix første gang jeg tændte det, men derefter gik der ikke mange sekunder før TG-2 havde fundet ud af hvor den var henne. Der er også indbygget kompas, og højdemåler. Kompasset virker nogenlunde, dog er det ikke så præcist at man kan bruge det til at navigere efter, men til at få en generel idé om kompasretningen er det fint nok. Højdemåleren, den var jeg ikke gode venner med. Den måler lufttrykket og udregner højden ud fra det. Den skal kalibreres før den kan bruges, og det betyder blot at man indtaster den aktuelle højde over havet, og så skulle TG-2 kunne måle højden når man f.eks. er på skitur på bjergene. Men min oplevelse var at højdemåleren var noget usikker, min stue ligger 42 meter over havets overflade, men efter et par dage så mente TG-2 at vi var 150 meter oppe… Det kan være at den er mere præcis når den måler dybde under vandet, men det havde jeg desværre ikke mulighed for at teste.

Data fra GPS, kompas og højdemåler bliver lagt ind i billedernes meta-data, så man senere kan hente dem frem og se præcis hvor billedet er taget.

Billeder taget med Olympus TG-2

Video optaget med Olympus TG-2

Olympus TG-2 er Olympus topmodel indenfor de hårdføre kameraer, og det er også bygget i ganske robuste materialer, med synlige skruer som efterhånden er standard-looket for kameraer i den klasse. Billedkvaliteten er ganske hæderlig, når man tager den interne optik, og lille sensor med i betragtningen. Billederne i fuld vidvinkel, hvor man kan udnytte det hurtige F2.0 objektiv, er faktisk rigtig gode, og på højde med mange andre små kameraer. Når man zoomer ind så begynder TG-2 at skulle bruge en del lys for at lave fornuftige billeder, og så er det nemt at få slørede billeder. Jeg opdagede også at under nogle lysforhold så var det som at TG-2 tilføjede lidt for meget skarphed til billederne, så de fik et lidt unaturligt look. Men i det store hele så laver det fine billeder, måske endda en smule bedre end andre tough kameraer jeg har prøvet.

Videooptagelserne er brugbare, men der er dog tendens til at miste detaljerne i de lyseste områder i motivet, og når man zoomer under videooptagelse, så gør kombinationen af lidt for ivrig billedstabilisering og lidt for langsom autofokus at man meget nemt får uskarp video der hopper lidt. Det er ikke et kamera man skal købe for video-funktionens skyld alene. Men hvis man holder sig til at optage video i vidvinkel, så får man udmærkede optagelser ud af det hvis man lige har for øje at detaljer i meget lyse områder har det med at “brænde ud”

Selve designet på TG-2 er måske lidt gammeldags, det er lidt stort og lidt tungt, men til gengæld så virker det meget solidt bygget. F.eks. er det to låse på dørene til batteri og stik, og der sidder en kraftig gummipakning på de solide døre. Men det er nu ikke så flot designet som f.eks. Panasonics Lumix FT-5, et ellers sammenligneligt kamera.

Opladningen af batteriet foregår i kameraet med et USB kabel, der desværre ikke har standard USB stik i begge ender, så man skal huske at have sit kabel med hvis man skal lade op undervejs. Her ville det være lækkert hvis kamera producenterne kunne begynde at bruge et standard USB stik til opladning, som f.eks. mobiltelefonproducenterne er blevet tvunget til at gøre.

+

• God billedkvalitet
  • Hurtigt F2.0 objektiv (ved vidvinkel)