Anmeldelse: Nikon Coolpix AW120

LLO_9181_Lars

Nikon Coolpix AW120 er Nikons nyeste bud på et vandtæt, stødsikkert og støvtæt kamera. Det er et 16 MP kamera der er vandtæt ned til 18 meter, kan fungere ved en temperatur ned til -10 grader, og tåler at blive tabt fra 2 meters højde. Vi skal her se lidt nærmere på de indbyggede features, og selvfølgelig billedkvaliteten.

I kassen finder vi selve Coolpix AW120 kameraet, en kamerarem, et USB kabel, en USB strømadaptor, og en lille børste til rengøring af kamera og pakninger.

Nikon Coolpix AW120 kan købes i flere farver: Sort, blå, rød og i grøn camouflage. Jeg har haft den sorte model til test.

På forsiden finder vi en flash, en LED der bruges som videolys og som focus-assist under svære lysforhold. Her ser vi også zoom-objektivet, som er vidvinklet og har 5 gange optisk zoom, og giver et billedudsnit der svarer til 28-120 mm. I den mest vidvinklede indstilling har det en blænde på F2.8. Det betyder med andre ord at man kan få mere med på sine billeder, og kameraet er temmelig lysfølsomt. Det er også på forsiden vi finder to huller der dækker over stereomikrofoner der opfanger lyd under videooptagelser.

På toppen finder vi en tænd/slukknap, og en god stor udløserknap.

LLO_9184_Lars

Nikon Coolpix AW120 har indbygget GPS, kompas, højde/dybdemåler og WiFi. På venstre side finder vi en knap der bringer et verdenskort frem på skærmen med markering af hvor man er henne. Et tryk mere og så viser skærmen en grafik med et kompas. Under den knap, finder vi en knap der bringer kamera indstilingerne frem på skærmen og samtidigt gør at man kan flytte rundt i menuerne ved at ryste med kameraet. Det er en funktion der nok mest er brugbar hvis man har store vanter på, er under vand, eller andet der gør man har svært ved at betjene kameraets øvrige knapper.

LLO_9183_Lars

På den modsatte side finder en kraftig låge, der beskytter batteri, SD-kort og stik mod vand og støv.

LLO_9185_Lars

Man åbner lågen ved at trykke knappen ned i center af ringen, og så dreje ringen en kvart omgang. Som man kan se, så er der en kraftig pakning i lågen, som det er vigtigt at holde ren ellers så risikere man at der kan komme vand ind i kameraet hvis man dykker med det.

LLO_9188_Lars

Bag lågen finder vi batteriet der er nemt at tage ud ved et tryk på den orange udløser. Det er også her vi finder kortlæseren til SD-kort. Der er et mikro-HDMI stik til AV-out, og så er der et standard mikro-USB stik til opladning og dataoverførsel. Det er rigtigt rart at se at Nikon har valgt at bruge et standard USB-stik, og ikke et eller andet special-stik så man er afhængig af at have det korrekt kabel med til opladning og overførsel af billeder.

På bagsiden finder vi først og fremmest den store og klare 3 tommer OLED skærm, med en opløsning på 921.000 pixels. Til højre for den finder vi en vippekontakt til zoom og en dedikeret knap der starter videooptagelse. Der sidder også en LED der viser om flashen er klar til skud. Under det finder vi en Scene-knap der sender os til en Scene menu med 19 forindstillede scener, og nogle af dem har også underindstillinger, så langt de fleste fotosituationer er dækket ind. Til højre for den knap, finder vi en knap til visning af de optagede billeder. Under den, så sidder der den klassiske 5-vejs knap der bruges til at navigere rundt i menusystemet. Er man ikke i menusystemet, så har de genvejsfunktioner til de mest brugte indstillinger, som flash, eksponeringskontrol, makroindstilling og selvudløser. Nederst finder vi knappen der åbner menusystemet, og en knap til at slette optagelser.

LLO_9182_Lars

Nikon Coolpix AW120 har et VÆLD af funktioner indbygget, lige fra en meget velfungerende måde at optage panoramabilleder på, til mange forskellige videoindstillinger, både i FullHD og i lavere opløsning med mulighed for at slowmotion optagelser. At gå igennem det hele vil simpelthen være for meget, så jeg har plukket nogle få funktioner ud jeg gerne vil fremhæve.

Den første er den fremragende makro-funktion. Den gør det muligt at fokusere helt ned til 1 cm fra objektivet. Det er også muligt at bruge lidt zoom for at komme endnu tættere på.

Her har jeg taget et billede af et skilt, skåret i træ, og efterfølgende en makrobillede af den nederste del af A’et. Som det ses, så er billedet skarpest i midten, i hjørnerne er det tydeligt at det bliver lidt mere sløret. Men alt i alt, så er det faktisk helt udemærket af et kamera i kompakt klassen.

DSCN0244

DSCN0245

Videofunktionerne er rigtigt gode, de giver mulighed for at optage video i FullHD, med 25 billeder pr sekund, og helt ned til 320×240 med 200 billeder i sekundet så man har mulighed for at få bløde, meget langsomme slowmotion effekter. Der er 9 forskellige indstillinger for videooptagelse, så der bør være en indstilling til de fleste opgaver. Det er også muligt ved indstillinger der har slowmotion effekt, at skifte mellem normal hastighed, og slowmotion mens man optager. Et eksempel på dette kan ses nedenfor.

Den indbyggede panoramafunktion gør det let at lave 180 eller 360 graders panorama. Man vælger den panorama indstilling man ønsker, og så trykker man en gang på udløserknappen og roterer kameraet om egen akse, så tager Nikon Coolpix AW120 selv de billeder den skal bruge, og sætter dem sammen til et panorama. Funktionen gav fine resultater under mine tests. Dog bliver opløsningen noget lavere end ved normale fotos, her er panoramaerne blot 920 pixels høje.

DSCN0272

Billedkvalitet og videokvalitet

Jeg er meget imponeret over billedkvaliteten, når man tager i betragtning at det er et kompakt kamera som har en betydelig mindre sensor en et spejlreflekskamera, som er det jeg bruger til hverdag. Der er gode detaljer, selv når man zoomer ind på billederne. Man skal virkelig presse kameraet før at man ser de klassiske farvebånd i områder med høj kontrast. Det lykkedes faktisk kun for mig en gang, og det var i en mørk skov, hvor jeg tog et billede mod solen.

DSCN0282

Her ser vi et blåt/violet bånd i overgangen mellem den mørke stamme og den lyse himmel. Dette er et ekstremt eksempel, og under mere naturlige lysforhold så oplevede jeg stort set ikke noget i den retning. Videokvaliteten er også ganske god, i Full HD 1080. Dog er de indbyggede mikrofoner temmelig vindfølsomme, som det også kan høres på videoeksemplet.

//samples.mydigitalphotos.dk/#!album-153

Nikon AW120 er et rigtig godt kompaktkamera! Og at det så er ekstremt hårdfør er bestemt et stort plus i min bog. Mængden af funktioner er næsten overvældende, lige fra indstillinger der har med billede og videokvalitet at gøre, til den indbyggede GPS og kompas, til WiFi funktionaliteten der gør at man kan bruge sin mobil som fjernudløser. Det eneste der trækker lidt ned, er vægten og størrelsen. Det er bestemt ikke det mindste kompakt kamera man kan købe, og det er forholdsvist tung. Men det er prisen man betaler for et kamera der er vandtæt, stødsikker og støvtæt.

Set til ca. 2350,-

Find forhandler og den bedste pris på Nikon Coolpix AW120