Anmeldelse: Nero Trigger

For at tage de rigtigt svære fotos af f.eks. en dråber der rammer en vandoverflade, en ballon der sprænger, eller et lyn på himlen, så har man brug for en trigger. Nero trigger er en trigger der kan udløse dit kamera eller flash på lige præcis det rigtige tidspunkt. Jeg har kigget nærmere på den, og forsøgt at få billeder af dråber og balloner der sprænger.

Når man bestiller Nero trigger, så skal man bestille de rigtige kabler med. Jeg har et Nikon D7000, så jeg fik et udløser kabel til Nikon, og et standard flash kabel til eksterne flashenheder med. Flash kablet er dog kun ca. 25 cm langt, og det er lidt for kort i visse situationer. Udover kablerne, så følger der også et sæt AAA batterier med i kassen, samt en kort brugsvejledning.

Nero trigger findes i flere farver, jeg modtog den farve de kalder “pink”, selvom den ser mere rød ud med mine øjne.

LLO_4648_Lars

På forsiden er der et farvedisplay, en start knap, en menu knap, og en 4-vejs tast. Nederst til venstre sidder der en status lysdiode så man kan se om triggeren, trigger. Displayet er nemt at læse og indstillingerne er nemme at lave. Dog stødte jeg på et problem med venstreknappen i 4-vejs tasten. Den er svær at aktivere uden at det bliver opfattet som et “op” eller “ned” tryk, så når man indstiller noget, så hopper man nemt til næste punkt når man egentlig bare gerne ville justere det man stod på. Frustrerende, men jeg ved af gode grunde ikke om det kun er min enhed der har det problem, eller om det er mere generelt.

LLO_4645_Lars

På undersiden ser vi batteridækslet hvor de to AAA batterier gemmer sig, og en plastisk fod der passer i kameraets flash-sko, så man kan have triggeren siddende oven på kameraet. Bag de små huller i hjørnet, gemmer mikrofonen sig.

LLO_4642_Lars

På højre side har vi tænd/sluk knappen, og en EXT indgang til DYI funktionaliteten, så man kan bygge sit eget kredsløb og trigge sit kamera med det. Hvis man ikke har erfaring med at lave elektronik, så anbefaler jeg at man holder sig væk fra EXT indgangen.

LLO_4643_Lars

På venstre side er der udgang til at udløse kameraet eller en flash, med de medfølgende kabler.

LLO_4644_Lars

Forrest på triggeren har vi lysmåleren, der reagerer på lysændringer, og som også reagerer på laserlys.

Triggeren har 6 funktioner til at udløse enten kamera eller flash:

Lightning

Lightning reagerer på ændringer i lyset, som f.eks. ved tordenvejr eller fyrværkeri. Jeg har ikke fået afprøvet denne funktion under virkelige forhold, da jeg hverken kunne fremskaffe tordenvejr eller fyrværkeri under min test. Men den reagerede da jeg skød en flash af, så jeg er sikker på at den nok skal virke under tordenvejr eller nytårsaften. Man indstiller følsomheden 0-100 så man kan være sikker på at den kun skyder af når det er tiltænkt.

Sound

Sound reagerer på høje lyde. Her kan man også indstille følsomheden 0-1000. Man kan også indstille et delay i millisekunder, så man kan få den til at udløse et bestemt interval efter den høje lyd, og til sidst så kan man indstille om den skal skyde ved hver høj lyd, eller kun en gang. Med denne tilstand forsøgte jeg at tage et billede af en ballon der springer, men var uden succes. Ved nærmere eftertanke kom jeg frem at til at lyden en ballon laver når den sprænger, først kommer når den ER sprunget, så dette forsøg droppede jeg igen. Men så forsøgte at fange ødelæggelserne forårsaget af en hardball pistol. Jeg valgte at lave billedet i et mørkt rum, og lade flashen udløse i stedet for kameraet. En flashudladning er mange gange hurtigere end selv den hurtigste lukketid på mit kamera, så det burde kunne fryse bevægelserne bedre. Jeg satte kameraet til en lukketid på 5 sekunder, satte flashen og triggeren klar, og efter nogle prøveskud hvis jeg fik justeret delayet, så lykkedes det at fange en kammerjunke (det var det jeg lige havde ved hånden) blive skudt i stykker. Man kan også se kuglen fanget i luften.

LLO_4591_Lars

Derefter tænkte jeg at hvad mon der sker når man skyder på noget der ikke går i stykker. Det skulle vise sig at så sprænger kuglen i tusinde stumper og det blev et ret imponerende foto.

LLO_4234_Lars

Timelapse

Timelapse skyder en række billeder med fast interval, som man så f.eks. senere kan sætte sammen til et filmstump. Man indstiller intervallet, eksponeringstiden pr. billede (eller sætter den til 0 hvis man vil lade kameraet bestemme), og endelig hvor mange billeder der skal tages. Funktionen virker, men de fleste nyere kameraer har funktionen indbygget, deriblandt mit D7000, og det er jo alt andet lige nemmere at bruge den indbyggede funktion. Men den er tilstedet i Nero trigger hvis man ikke har den i sit eget kamera.

Laser

Laser tilstanden udløser kamera eller flash når en laserstråle peget mod triggeren bliver brudt. Her kan man også indstille følsomheden 0-1000, og et delay i millisekunder og angive hvor mange billeder der skal skydes når strålen bliver brudt. Jeg brugte denne tilstand til at forsøge at tage billeder af dråber. Jeg lavede en opstilling med en laserpointer der lyste mod Nero triggeren, og satte triggeren op til at udløse kameraet når en vanddråbe brød laserstrålen. Her fandt jeg ud af at lasermodtageren er følsom overfor solstråler, så jeg måtte afskærme Nero trigger for solen, ellers udløste den kameraet konstant. Efter jeg fik klaret det, så fik jeg faktisk nogle fine dråbefotos ud af det.

LLO_4345_Lars LLO_4471_Lars LLO_4348_Lars

Jeg ville jo også gerne have et billede af en ballon i det øjeblik den springer. Også her brugte jeg laser triggeren til forsøget. Jeg valgte her at udløse flashen, så opstillingen blev lavet i et mørkt rum og der blev brugt lang lukketid. Jeg kom frem til en opstilling hvor en kniv falder mod ballonen og bryder laserstrålen. Det skulle vise sig at være svært at få timingen helt rigtigt, da en ballon sprænger på et meget kort tidsinterval. Jeg fik flere billeder af kniven der næsten rammer ballonen, og billeder af ballonen der var sprunget.

LLO_4566_LarsLLO_4568_Lars

Men efter godt og vel 20 forsøg, så var den der!

LLO_4572_Lars

HDR

HDR står for High Dynamic Range, og er en måde at få både meget mørke og meget lyse objekter med i samme foto. Det gør man ved at tage fotos med forskellig eksponeringer, og så sammensætte dem i et HDR program. Hvis dit kamera ikke har det der hedder Exposure Bracketing (som er en serie fotos med forskellige eksponeringer) så er funktioner indbygget i Nero Trigger. Man vælger en centerværdi for eksponeringen, hvor meget eksponeringen skal ændre sig fra billede til billeder og endelig hvor mange billeder man ønsker. Igen, så har jeg indbygget Bracketing i kameraet, så det er den nemme måde at lave HDR på, men har man det ikke indbygget, så er Nero trigger’s HDR funktion en udemærket erstatning.

DYI

Her vælger man hvordan Nero trigger skal reagere på input på EXT indgangen. Igen, hvis man ikke her erfaring med elektronik, så er det ikke en funktion man får brug for. Men man kan indstille følsomheden 0-1000 , og indstille et delay, og endelig om den skal udløse på stigende signal, faldende signal eller ændring i signalet. Input signalet er koblet fra kameraet med optokoblere, så man burde ikke kunne ødelægge noget i kameraet når man sætter sit eget elektronik til.

Nero trigger har gjort at jeg har fået lavet nogle kreative billeder, og der er virkeligt mange muligheder med den. Specielt lyd og laser tilstandene tror jeg at jeg får brugt meget i fremtiden. Desværre har oplevet mere end en gang at flashen blev udløst under Sound indstillingen, uden at der var nogle lyde. Og laser tilstanden er følsom overfor almindelig lys gør det også lidt mere besværligt at bruge den udendørs. Det, lagt sammen med det lidt korte flashkabel, og at venstreknappen driller på min model, gør at vi ikke når op på topkarakteren. Men det er bestemt et produkt der gør at man kan få nogle billeder i kassen, der ville være umulige uden en trigger! Prisen ligger på 199 us dollar inkl fragt, og hvis man bestiller på www.nerotrigger.com, skal man være opmærksom på at de sender fra Tyrkiet, som ikke er medlem af EU, altså kommer der told oven i prisen. Da jeg modtog triggeren fik jeg en opkrævning fra DHL på 230 kr i told og gebyr. Men set i lyset af prisen på så meget andet fotoudstyr, så er prisen for at få kreative billeder i kassen måske ikke så voldsom endda.

Set til 199 dollar på www.nerotrigger.com

Find forhandler og den bedste pris på Nero Trigger