Anmeldelse: Manfrotto KLYP

ujlk7065mlzjnunpn7zmManfrotto er nok bedst kendt for Deres kamerastativer, stativ-hoveder ol., men nu har de netop lanceret en ny serie af produkter under navnet KLYP.

KLYP er en serie tilbehørsprodukter rettet mod mobilfotografen, bogstaveligt talt – lad os kigge nærmere på det.

Manfrotto KLYP fås i 2 udgaver, 1 med cover plus adapter, samt en model med cover, adaptere og LED lampe – vi kigger nærmere på sidstnævnte.

I kassen finder man foruden tilbehøret beskrevet ovenfor, en lille manual/guide, alt sammen pakket ind i en pæn og nydelig emballage.

Hva’ for en KLYP?

Spørgsmålet er ret naturligt og derfor starter vi ud med en kort gennemgang af hvad Manfrotto KLYP egentlig er for en størrelse. Manfrotto KLYP er en serie af produkter til smartphones, pt. understøttes dog kun iPhone 4/4S, men mon ikke dette udvides hvis serien bliver en succes? Med KLYP får man mulighed for at få bedre lys på både video og billeder optaget med sin smartphone og mulighed for at montere smartphonen på et stativ, for at undgå bl.a. rystelser. KLYP består af et 2-delt cover der både beskytter ens iPhone 4/4S og giver mulighed for at montere forskellige adaptere på coveret, enten for at montere den på et stativ, for at få LED lys på – eller begge dele. På coveret er i alt 4 “pladser” til de 2 medfølgende adaptere, så man kan montere den både horisontalt og vertikalt, både hvad angår lys og stativ – alt efter behov. Coveret er naturligvis med blødt foer, så smartphonen hverken ridses eller skrammes og så er det utrolig nemt at fjerne igen når man ikke skal bruge det.

Som tidligere nævnt, fås KLYP i 2 udgaver, med og uden LED lys. LED lyset består af en lille lampe med 12 pærer i stødsikkert design, denne kan monteres på coveret og “oplyser” motivet, uanset om man er til still-billeder eller video. LED lampen kører på alm. batterier og er ikke tilsluttet smartphonen på nogen måde, så man skal selv sørge for at tænde/slukke og justere denne efter behov.

Der er også mulighed for at montere en adapter der giver et standard-gevind, så smartphonen med KLYP coveret kan smækkes direkte på et standard stativ, perfekt hvis man vil tage billeder under særligt svære lysforhold, eller måske gerne selv vil med på billederne.

Nedenfor har vi lavet en kort videogennemgang af Manfrotto KLYP.

KLYP i praksis

Idéen med KLYP-serien er sådan set ret simpel, nemlig at give alle “mobil-fotograferne” mulighed for at optimere deres billeder, både mht. lys og stabilitet. Smartphonen er de seneste år blevet meget udbredt og kameraerne løbende blevet optimerede, men vigtigst af alt er den altid med os – uanset hvor vi er, ikke som DSLR kameraet eller lign., som amn typisk kun har med sig hvis man ved man kommer til at benytte det. Smartphonen derimod, ligger altid i lommen og man er derfor kun et “greb i lommen” fra at fange en situation. Det vil Manfrotto udnytte med KLYP og det giver i teorien rigtig god mening.

ugx1ywcwkpvnv9h8c6xk

I praksis er det lidt en anden sag, og så alligevel… For at starte med coveret, så er det rimelig stort og klodset og derfor ikke umiddelbart noget jeg personligt kunne eller ville benytte, medmindre det var i direkte forbinelse med fotografering. Når coveret ikke sidder fast på smartphonen, så går idéen med KLYP lidt fløjten – da man så først skal montere coveret, evt. adaptere, lys osv., inden man er klar til at skyde billeder. Man kan så også vende den om og antage at man ville bruge sin smartphone som “kamera” og derfor ville have KLYP kittet monteret fast. Det kunne eksempelvis være på en ferie, til en fest eller lign., eller måske bare have det liggende i bilen/tasken til hvis der opstod en “akut” situation hvor det kunne komme til sin ret og man ikke havde medbragt det “store” kamera.

Vi har testet KLYP sammen med en iPhone 4 og ved optagelse af billeder og video i dårlig belysning er der helt klart en forbedring, billederne er meget mindre grynede og bedre belyste – men omvendt kan lyset også virke en smule “hårdt” og falsk og falder derfor ikke så naturligt som eksempelvis en ekstern flash. Jeg forestiller mig derfor primært KLYP blive brugt sammen med LED lyset til fester og lign. situationer med begrænset lys, hvorimod mulighed for montering på stativ favner mere bredt og kan bruges overalt.

Vi har samlet et par billeder taget med iPhone 4, med og uden brug af KLYP’s LED lys – bedøm selv.

Manfrotto har helt sikkert fat i noget af det rigtige, men der er stadig et stykke vej endnu. Først og fremmest er det ærgeligt at man lancerer et produkt til Apple iPhone, der så ikke understøtter den nyeste udgave (iPhone 5).

Dernæst er løsningen med coveret måske nok den eneste umiddelbare mulighed, men den er altså ikke specielt elegant når “KLYP funktionen” ikke er i brug. Jeg er dog omvendt ret vild med muligheden for at montere iPhonen på et kamerastativ, eventuelt en GorillaPod som også var nem at have med i tasken. Idéen med mulighed for at montere LED lys på coveret er også rigtig god og nogle vil helt sikkert kunne få gavn af dette – men det vil måske nok primært være dem der bruger deres smartphone som erstatning for kameraet, eller måske bare ikke slæbe kameraet med sig rundt.

Uanset hvad, så er Manfrotto KLYP et ret smart produkt og har man behovet findes der mig bekendt ikke rigtig nogle alternativer. Derudover er prisen ret attraktiv og i et leje hvor man godt kan tillade sig at prøve det af.

Manfrotto KLYP (MCKLYP0) Vejl. udsalgspris: 279 kr.
Manfrotto KLYP + ML120 LED (MKL120KLYP0) vejl. udsalgspris: 579 kr.

Find forhandler og den bedste pris på Manfrotto KLYP