Anmeldelse: Lowepro Photo Hatchback 22l AW

Lowepro Photo Hatchback 22l AW er en fotorygsæk på 22 liter, med plads til både lidt fotogrej og til lidt almindelig oppakning. Den er konstrueret med åbningen til fotoudstyret i rygstykket, så evt. lange fingre ikke kan komme til det når man har den på. Derudover har den indbygget regnslag og kan faktisk laves om til en helt almindelig rygsæk.

Design

Photo Hatchback 22l AW findes i tre farver, rød, blå og grå. Den jeg modtog var grå. Den er lavet i solidt nylon, med aftageligt hoftebælte, og en bryststrop så skulderstropperne bliver hvor de skal være, selv når man løber med rygsækken på. Skulderstropperne er bløde og brede, så det er behageligt at bære rygsækken, selv når den er tungt lastet. Jeg synes at logoet og stilen på rygsækken er rigtig flot, den skriger ikke ligefrem at den indeholder dyrt fotoudstyr. Flot og diskret.

PhotoHatchback_22L_left

PhotoHatchBack_22L_back

Der er en fleksibel lomme i hver side der kan indeholde en vandflaske. På forsiden er der et polstret rum der kan indeholde en tablet eller en lille laptop. Inden i er Photo Hatchback 22l AW delt i to, hvor den øverste del er til general oppakning, der kan være en trøje, mobiltelefon og andre småting. Det rum kommer man til gennem en stor lynlås øverst på tasken. Nederst er rummet til fotoudstyret. Og her skiller Photo Hatchback sig lidt ud fra andre fotorygsække, fordi at åbningen til fotoudstyret sidder i rygstykket. Man kan altså ikke komme til kameraet med mindre man tager tasken af. Det er smart fordi at det holder eventuelle tyve fra at stikke af med kameraet, men det er lidt upraktisk fordi at man ikke umiddelbart kan hive kameraet frem hvis man finder et godt motiv, som man kan med f.eks. Lowepro Fastpack rygsækken.

PhotoHatchback_22L_stuffed

Selve kamerarummet er godt polsteret, og alle rumdelerne sidder fast med velcro, så man kan tilpasse det til lige præcis ens eget udstyr, det er rigtigt rart. Ryggen på Photo Hatchback 22l AW er lavet med blødt skum, så tasken former sig til ryggen. Det er rigtigt godt, dog kan der godt blive lidt varmt på ryggen hvis det er varmt i vejret. Nederst er der et lille rum der holdes lukket med velcro, der gemmer på at regnslag til at trække hen over rygsækken, så ens dyre udstyr kan overleve et pludseligt skybrud. Regnslaget er syet fast til tasken, så det blæser ikke væk hvis vinden skulle få fat i det.

Jeg har brugt Photo Hatchback 22l AW i et par uger og har gjort mig både gode og dårlige erfaringer med den. Men jeg kan allerede nu afsløre at de gode er langt flere end de dårlige. Lad os starte med de negative. Jeg har et Nikon D7000, et 18-200 mm objektiv der næsten altid sidder på mit kamerahus. Jeg har også et 35 mm objektiv, og så har jeg to Speedlights, flashtriggere og forskelligt flashtilbehør. Og her stødte jeg på første problem. Jeg kunne kun få plads til kameraet med 18-200 monteret, 35 mm objektivet og en enkelt speedlight, og nogle kabler og batterier.  Og med en 18-200 mm monteret er der kun ca 2 cm luft, så det er ikke tasken du skal købe hvis du har en 70-200 mm  F2.8 (eller F4.0 for den sags skyld), den kan simpelthen ikke være der (monteret på kameraet i hvert fald) Men det var faktisk også det eneste negative jeg oplevede ved Photo Hatchback 22l AW. Lynlåsene glider let, og kameraet er godt beskyttet i kamerarummet. For ekstra beskyttelse af kameraet kan man faktisk folde siderne op over kameraet og spænde en snor, så kameraet har et ekstra lag beskyttelse mod elementerne.

Photohatchback_22L_opencinched

Og her kommer et smart trick, man kan nemlig tage hele kamerarummet ud af tasken! Det sidder fast i tasken med velcro, så det er lige til at hive ud, og skillevæggen mellem det øverste rum og kamera rummet er ligeledes sat fast med velcro, så den kan også foldes ned så man får et stort rum i rygsækken. Det er super smart hvis man ikke har brug for at have kameraet med, men stadig har brug for en en god stor rygsæk.

PhotoHatchback_22L_internalflap

Når man har taget kamerarummet ud, så kan man sagtens stadig opbevare kameraudstyret i kamerarummet.

PhotoHatchBack_22L_cameracomp

Kvalitet

Alle syninger og materialer i Photo Hatchback 22l AW er lavet fornuftigt, og virker solide. Lynlåsene kører godt, og i det hele taget så er det en fotorygsæk i høj kvalitet. Jeg har ikke fundet noget at udsætte på kvaliteten af den.

Efter at have brugt Photo Hatchback 22l AW, synes det er en glimrende løsning hvis man ikke har brug for at have så meget fotogrej med, og stadig vil have plads til lidt oppakning. Kameraet er godt beskyttet, og stilen på rygsækken synes jeg er ganske flot. Jeg har ingen problemer med at anbefale den til dem med en mindre samling fotoudstyr; et kamerahus med en ikke alt for lang zoom, et par ekstra korte objektiver og en enkelt flash, plus lidt småting. Men har du mere (eller større) grej, så er det ikke tasken til dig. Det trækker op at den kan bruges både som fotorygsæk, og som almindelig dagtursrygsæk, ligesom det indbyggede regnslag trækker op. Det der trækker karakteren ned fra topkarakteren, er at der f.eks. ikke er stropper så man kan bære et stativ på den, og fordi det ikke altid er så praktisk at man skal have rygsækken af for at komme til sit kamera.

+

• Kan også bruges som almindelig rygsæk
  • Plads til oppakning