Anmeldelse: Hähnel MK-200

Gennem de seneste år er videofunktionaliteten på de nye DSLR kameraer blevet optimeret og i dag er de så nemme at bruge og optager i så god en kvalitet at mange skipper det traditionelle videokamera til fordel for DSLR kameraet, særligt til de lidt mere krævende og halvprofessionelle opgaver. Fordelen ved at bruge DSLR kameraet til video er bl.a. at man jo får mulighed for at skifte objektiv alt efter behov og være mere kreativ hvad angår blænde og lign. Ulempen er jo så at de fleste DSLR kameraer ikke er "lavet" med fokus på videooptagelser og derfor er de indbyggede mikrofoner ofte ikke specielt gode, men…

Review Overview

Brugervenlighed
Pris

User Rating: Be the first one !
87

8429690524_3924b022cc_k

Gennem de seneste år er videofunktionaliteten på de nye DSLR kameraer blevet optimeret og i dag er de så nemme at bruge og optager i så god en kvalitet at mange skipper det traditionelle videokamera til fordel for DSLR kameraet, særligt til de lidt mere krævende og halvprofessionelle opgaver. Fordelen ved at bruge DSLR kameraet til video er bl.a. at man jo får mulighed for at skifte objektiv alt efter behov og være mere kreativ hvad angår blænde og lign.

Ulempen er jo så at de fleste DSLR kameraer ikke er “lavet” med fokus på videooptagelser og derfor er de indbyggede mikrofoner ofte ikke specielt gode, men heldigvis er der , i mange DSLR kameraer, mulighed for tilslutning af en ekstern mikrofon via minijack. Det betyder naturligvis også at mikrofonerne kan bruges til alle andre kameraer, kompakt og system samt eventuelle videokameraer med samme tilslutning.

Mikrofonen vi skal kigge på denne gang er fra Hähnel, en producent der har et bredt sortiment indenfor foto-tilbehør, alt fra batterigreb til fjernudløsere. De har dog kun 2 forskellige DSLR mikrofoner i Deres sortiment, MK-100 og MK-200 og det er den største model vi har fået lov at kigge nærmere på. Modellen er en såkaldt uni-direktionel mikrofon, som derfor primært påfanger lyd i den retning mikrofonen peger.

Hähnel MK-200 er udført i sort blank plastik og selve mikrofonen sidder fast i et dobbelt gummi-ophæng for at undgå at vibrationer går i mikrofonen. Foran er der plads til de 2 stk. AAA batterier der giver strøm til mikrofonen og bagpå er der en drejeknap til skift mellem on/off og low-cut, samt en skydeknap hvor man kan indstille lyden (-10 dB eller +10dB)

Mikrofonen monteres på kameraets blitz/tilbehørssko og der er endnu et gummi-ophæng her, som gør at vibrationer fra kameraet har sværere ved at forplante sig i den lyd der opfanges af mikrofonen.

Som udgangspunkt leveres Hähnel MK-200 med en alm. vindhætte i skumgummi, men med i kassen får man også en såkaldt “dead-cat”, en meget kraftig hætte som bruges i kraftig vind for at minimere vindstøjen. Den tager naturligvis også lidt af både lyd og detaljer, så den bør kun bruges når det vitterligt er nødvendigt.

Der kræves heldigvis ingen opsætning eller installation, den skal blot monteres på kameraet og minijack stikket sættes i mikrofon indgangen, såfremt der er en sådan. I nogle kameraer kan man så ydermere kontrollere lyden via ekstern mikrofon, men ellers vil den som udgangspunkt blot erstatte den indbyggede som så deaktiveres.

Jeg har testet Hähnel MK-200 sammen med et Panasosc Lumix DMC-FZ1000 og et Canon EOS 7D og der er ingen tvivl om at du i begge tilfælde får en mikrofon der er meget bedre til at opfange lyden og “sortere” i den, ligesom lyden er både bedre og mere tydelig – og helt overordnet set er Hähnel MK-200 meget bedre end at undlade baggrundsstøjen samt vindstøjen, her er de indbyggede mikrofoner ofte ikke ret stærke.

Det kan være svært at “skrive” hvor stor en forskel en ekstern mikrofon gør ved lyden på ens videooptagelser, så derfor har vi lavet en lille stump video hvor man med egne ører kan høre forskellen på lydoptagelsen med Hähnel MK-200 samt den indbyggede mikrofon i Panasonic Lumix DMC-FZ1000.

Har man først 1. gang optaget video med en ekstern mikrofon, kan det være rigtig svært at vænne tilbage til en indbygget mikrofon – for lyden er ganske enkelt meget bedre, mikrofonen er mere følsom, altså opfanger den eksempelvis tale mere tydeligt og med flere detaljer, ligesom man undgår en del baggrundsstøj og vindstøj. Mikrofonen er med andre ord meget mere præcis og man slipper for den støj som meget ofte er forbundet med brug af den/de indbyggede mikrofoner.

Vil man gerne producere mere professionelle videoer, eller ønsker man bare at få det bedst mulige resultat ud af videooptagelserne og ikke mindst lydsiden, er der ingen vej udenom en ekstern mikrofon og med Hähnel’s MK-200 får man en signifikant forbedring af lyden for omkring 1400,-

7996407340_f004b6c4ed_o

Set til 1313,- hos Befro.dk

Find forhandler og den bedste pris på Hähnel MK-200