Anmeldelse: Casio EXILIM High Speed EX-FC100

10512-casiofc1003quart1

Casio er en enormt stor japansk virksomhed, som bl.a. producere digitalkameraer, ure, musikinstrumenter og meget andet. Casio var blandt de første til at lancere et “high-speed” kamera der var tilgængeligt for den almindelige køber, modellen fik navnet ” EXILIM High Speed EX-F1″, og siden hen er Casio’s “High Speed Exilim” serie blevet udvidet med 3 nye modeller, EXILIM High Speed EX-FS10, EXILIM High Speed EX-FC100 samt EXILIM High Speed EX-FH20. I denne anmeldelse gælder det EXILIM High Speed EX-FC100. EXILIM High Speed EX-FC100 byder bl.a. på 30FPS ved stillbilleder, og op til 1000FPS ved video, ydermere 9.1 megapixels opløsning og hele 5x optisk zoom, alt sammen i et kompakt kamerahus.

– 9.1 megapixels
– Video: Standard Definition 640 x 480 (30 fps), High Definition 1280 x 720 (30 fps)
– High Speed video: 1000 fps, 420 fps, 210 fps, 30-210 fps
– 5x optisk zoom / 4x digital zoom
– ISO 100-1600
– Benytter SD/SDHC hukommelseskort
– 2.7″ LCD skærm
– Dimensioner: 99.8 (B) x 58.5 (H) x 22.6 (D)mm
– Vægt: 146 gram

Klik her for de fulde specifikationer på Casio-Europe.com

fc100_boxshot

Casio EXILIM High Speed EX-FC100 leveres I en nydelig emballage, hvor bagsiden er præget af specifikationer, og forsiden af flotte billeder af kameraet.

Kassen indeholder følgende:
– Casio EXILIM High Speed EX-FC100
– Genopladeligt batteri
– 220volt batteri lader
– Strømkabel til batteri lader
– USB kabel for tilslutning til PC
– AV kabel
– Håndledsrem
– CD-ROM

Indholdet af kassen stemmer meget godt overnes med standarden indenfor kompaktkameraer, og indeholder hverken for meget eller for lidt – der er lige præcis de ting der skal bruges for at kunne komme i gang. Dog skal man, som ved næsten alle andre mærker, huske at kameraet leveres uden hukommelseskort, hvorfor man bør anskaffe sig et sådan sammen med kameraet, ellers bliver fornøjelsen ganske kort. Casio EXILIM High Speed EX-FC100 benytter Secure Digital hukommelseskort (SD) og understøtter naturligvis også SDHC kort med kapacitet op til 32GB.

casio_fc100_product02_low

Første indtryk
Forud for denne anmeldelsen var jeg stødt på en del omtale af Casio EXILIM High Speed EX-FC100 på nettet, og efter at have set et par testbilleder og videoer optaget i high-speed var mine forventninger skruet godt i vejret.

Når man første gang får Casio EXILIM High Speed EX-FC100 i hånden føles det utrolig solidt, der er en vis tyngde i kameraet, uden at det dog er hverken tungt eller virker klodset. Man har en fornemmelse af at der er tale om en god kvalitet, da det ikke føles som et “plastik kamera” – her er tænkt over materialerne, og det vægter højt hos rigtig mange, inkl. mig selv. Knapperne er også ganske udmærkede, og er placeret logisk. I praksis betyder dette at enhver der har benyttet et almindeligt digitalkamera før, burde føle sig på hjemmebane med Casio EXILIM High Speed EX-FC100 også. Bagsiden består primært af den store skærm, samt knapper til betjening af menu’en, samt den dedikerede videoknap. På toppen af kamerahuset findes udløser, knap til styring af zoom, samt “30FPS Stillbillede” knappen, ON/OFF samt Slow Motion knappen. Det lyder måske af meget, men grundet knappernes placering oplevede jeg ikke at blive forvirret af de forholdsvis mange knapper.

Selve kameraet er en smule større end de fleste kompaktkameraer, som ex. Canon IXUS 100 og lignende, men til gengæld får man et bedre greb, flere avancerede funktioner og et kamera i en lækker kvalitet – nogle punkter jeg altid ville foretrække frem for et mindre fysisk ydre.

En ting jeg bemærkede da jeg tændte kameraet var, i forhold til de kameraer jeg tidligere har haft lejlighed til at anmelde, at opstartstiden var forholdsvis lang. I det daglige vil dette med garanti ikke genere nogle, men står man med et motiv foran sig, der kan være væk efter et øjeblik, så kan en lang opstartstid betyde at motivet er forsvundet når kameraet er klar. Der går, ifølge min uvidenskabelige test, 4,5 sekunder fra tryk på “On”, til kameraet er klar med billede på LCD skærmen.

casio_fc100_product03_low

Betjening og funktionalitet
Som jeg kort allerede har været inde på, så er det utrolig nemt at betjene kameraet, knapperne er logisk placeret, og menuerne, som i øvrigt er på dansk, er overskuelige og nemme at finde rundt i. Der er masser af muligheder for at lave finindstillinger, men for de der ønsker et “point and shoot” kamera, hvor der ikke skal rodes med avancerede indstillinger, gør det sig også rigtig godt – uden justeringer.

På bagsiden af kameraet findes den dedikerede videoknap, som også bruges ved skift mellem alm. Videooptagelse og High Speed videooptagelse. I High Speed mode har du mulighed for at vælge imellem 4 forskellige optagelsesmetoder; 210 fps, 420 fps, 1000 fps og den lille specielle 30-210 fps. Ved at benytte 30-210 fps metoden kan du optage i normal hastighed, og under optagelse skifte til 210 fps, dette giver mulighed for at lave en del af optagelsen i slow-motion, mens resten af optagelsen foregår i normal hastighed. Dette er en rigtig fed feature, og det er muligt at lave nogle meget imponerede videoklip med denne funktion.

Stillbillede delen er heller ikke helt fri for lækre features, da den indeholder en funktion der gør det muligt at tage 30 billeder på ét sekund, så du rent faktisk får et lille videoklip ud af det. Ydermere er der mulighed for at bruge en slow-motion funktion hvor kameraet optager en sekvens, og man kan efter optagelse af sekvensen udvælge et “stillbillede” udfra sekvensen. Funktionen er en smule svær at forklare, men forestil dig at du skal tage et billede af dit barn, og du vil fange det helt rigtige ansigtsudtryk. Normalt skal man være utrolig heldig for at fange det rigtige øjeblik, men her kan du blot optage en sekvens, og efterfølgende udvælge det billede hvor udtrykket er helt rigtigt. Det må siges at være en unik feature, som jeg endnu ikke er stødt på i ret mange kompaktkameraer.

Næsten alle Casio kameraer indeholder også funktionen “Best Shot”, som er en række “scene-tilstande” tilpasset forskellige motiver. FC100’eren indeholder hele 20 forskellige “scene tilstande”, heriblandt fyrværkeri, portræt, solnedgang, kæledyr, landskab mv. Dette giver mulighed for at lade kameraet klarer indstillingerne der passer til motivet, således at man kan koncentrere sig omkring motivet og kompositionen af billedet.

På LCD skærmen finder man alle tænkelige oplysninger, bl.a.: ISO værdi, opløsning, hvidbalance, flash mv., der er alle de oplysninger man har brug for, plus det løse. Skærmen har en behagelig størrelse, og selv i direkte sollys er den nem at benytte da den er ganske lysstærk og tydelig.

casio_fc100_product04_low

Casio EXILIM High Speed EX-FC100 tager utrolig gode billeder, hvad enten man vælger en forudindstillet “scene tilstand”, eller kører på det automatiske programvalg. Detaljegraden er høj, farverne er stærke og selv ved brug af zoomfunktionen bevares en god detaljegrad.

Nedenfor ses en række forskellige billeder, taget med Casio EXILIM High Speed EX-FC100. Klik på billederne for fuld størrelse.

cimg0245-800x600

cimg0262-800x600

cimg0268-800x600

cimg0271-800x600

cimg0274-800x600

cimg0278-800x600

cimg0336-800x600

cimg0341-800x600

Videofunktionen er en af de ting Casio slår hårdt op i markedsføringen af Casio EXILIM High Speed EX-FC100, og med god grund da dette er et af kameraet absolut stærkeste punkter. Der er mulighed for optagelse i slowmotion med helt op til 1000FPS, hvilket giver mulighed for at lave nogle rigtig sjove og interessante videoer, en simpel ting som en dryppende vandhane bliver pludselig spændende, når det optages med 210FPS, eksempel kan ses nedenfor. Dog skal man bemærke at der naturligvis ikke er lyd på High Speed videooptagelser.

Kameraet kan naturligvis også optage SD og HD video, inkl. lyd, og dette er også i en imponerende kvalitet, kameraets størrelse og pris taget i betragtning. Jeg har for nyligt haft mulighed for at teste en Canon videokamera til omkring 2000,- og det kunne slet ikke måle sig med kvaliteten som man får ud af Casio EXILIM High Speed EX-FC100.

Kort fortalt er videofunktionen meget imponerende, og sjældent set bedre i et kamera i denne prisklasse. Om end High Speed / Slow Motion delen er mest til sjov og ballade, giver den mulighed for at lave nogle helt nye optagelser som man førhen skulle have meget dyrt udstyr for at kunne opnå.

Nedenfor findes en række videoklip optaget med Casio EXILIM High Speed EX-FC100.

Det har været svært at skjule begejstringen for Casio EXILIM High Speed EX-FC100 i denne anmeldelse, det er et rigtig lækkert lommekamera med en imponerende god videodel, som giver helt nye muligheder. Ydermere er betjeningen let og ligetil, og gør det derfor også velegnet til “Hr. og fru Danmark”. Eneste ankepunkt er den lidt langsomme opstartstid, men du får så mange andre fede features at jeg mener disse klart opvejer dette ene kritikpunkt.

Casio EXILIM High Speed EX-FC100 får mine bedste anbefalinger med på vejen, til omkring 2000,- får du både et kompaktkamera med hele 5x optisk zoom, samt et videokamera der kan lave flotte optagelser der sagtens kan måle sig med videokameraer i samme prisleje.

85%

Pris & tilgængelighed
Vejledende pris: ????-