Anmeldelse: Casio Exilim Hi-Zoom EX-H10

ex-h10_sr_ff_open-1280x7681

Casio Exilim Hi-Zoom EX-H10 blev offentliggjort I Danmark d. 11 Juni, hvor Casio bl.a. lagde vægt på specifikationer såsom 24mm vidvinkel, 10x optisk zoom, samt mulighed for at tage helt op til 1000 billeder på én opladning.

Alt dette lyder yderst fornuftigt, og når prisskiltet siger 2995,- (Vejledende udsalgsgpris) puster Casio Exilim Hi-Zoom EX-H10 pludselig konkurrenter som Panasonic Lumix TZ-6/TZ-7 i nakken.

Casio Exilim Hi-Zoom EX-H10 fås pt. kun I én farve herhjemme, men jf. Casio’s europæiske website ser det ud til der er både en sort og pink version på trapperne.

Lad os se om Casio kan leve op til Deres gode ry med Casio Exilim Hi-Zoom EX-H10.

Casio Exilim Hi-Zoom EX-H10 leveres i en lille og kompakt æske, hvor det medfølgende tilbehør lige nøjagtig kan være i.

Kassen indeholder følgende:
– Casio Exilim Hi-Zoom EX-H10
– Genopladeligt batteri
– Batterilader
– Strømkabel
– USB kabel
– AV kabel
– Håndledsrem
– CD-ROM

Det medfølgende tilbehør ligner meget det vi har set fra konkurrenterne de sidste par måneder her på sitet, og det skiller sig ikke ud fra mængden. Igen er det værd at bemærke at der ikke medfølger hukommelseskort, og man bør derfor huske at få købt et SD/SDHC hukommelseskort sammen med kameraet, så man er klar til at tage billeder med det samme.

casio_ex-h10_05

Første indtryk
Det første jeg lagde mærke til da jeg fik Casio Exilim Hi-Zoom EX-H10 i hånden, var at det rent finishmæssigt var knap så lækkert som eksempelvis Casio EXILIM EX-FC100 som er anmeldt tidligere her på sitet. Dog fejler kvaliteten intet, det virker ganske solidt og knapperne er fornuftigt placeret så de er nemme at komme til.

Kameraets fornuftige størrelse gør at man har et bedre greb på det, end de helt små lommekameraer, dette har flere fordele, bl.a. er risikoen for tab mindre, og sekundært burde det i sidste ende give bedre billeder, da man har bedre kontrol over kameraet.

casio_ex-h10_01

Betjening & Design
Først en kort gennemgang af den udvendige del af kameraet. Fronten præges af et 24mm vidvinkel objektiv med 10x optisk zoom, AF-hjælpelys og den forholdsvis kraftige blitz. Toppen rummer udløser, zoomkontrol, on/off knap samt 2 dedikerede knapper til make-up og levende landskabsfunktion. På siden findes et universalstik der bruges til både USB og AV, og i bunden finder vi klappen der skjuler batteri og hukommelseskort, samtidigt med gevindet der bruges ved montering på stativ. På bagsiden er den enorme 3,0″ LCD skærm en pladssluger, men der er stadig blevet plads til navigeringsknapper, videoknap, playback, menu og en knap til Casio’s eget “Best Shot” system, der lader dig vælge mellem en lang række foruddefinerede tilstande.

Når kameraet tændes bliver man mødt af en menu på dansk, der er opdelt i 3 hovedpunkter; Optag, Kvalitet og opsætning. Nemt og overskueligt, selvom der er masser af muligheder for at finjustere såfremt man måtte ønske det – her kunne nogle af konkurrenterne godt lære noget af Casio, da de forstår at sætte brugervenlighed og overskuelighed øverst på dagsordenen.

Selve betjeningen af Casio Exilim Hi-Zoom EX-H10 foregår også uden vanskeligheder, knapperne har en god størrelse, sidder bekvemt og de er til at skelne fra hinanden. Zoomfunktionen og den indbyggede billedstabilisering kan dog være en smule støjende i brug, men det vænner man sig lynhurtigt til.

Den store 3,0″ skærm giver godt overblik over både motiv og aktuelle kameraindstillinger, men den står ikke helt så klart som eksempelvis Panasonic Lumix DMC-TZ6 som er anmeldt tidligere her på sitet. Skærmen er dog bestemt fornuftig, og kan også sagtens bruges i solskinsvejr.

casio_ex-h10_04

Casio er rigtig gode til at lave brugervenlige kameraer, og Casio Exilim Hi-Zoom EX-H10 er ingen undtagelse. Kameraet er udstyret med en lang række forudindstillet tilstande, også kaldet “Best Shot” – og der findes også en dedikeret knap til denne funktion.

Best Shot giver adgang til en menu med hele 38 forskellige tilstande, så chancen for at finde en der passer til netop det motiv man har i søgeren, er ret stor. En af de mere interessante er “Best Shot Auto”, som automatisk “læser” motivet, og vælger en “Best Shot” tilstand ud fra motivet, det kunne ex. være et portræt, et makrobillede eller et en solnedgang. Det lader til at producenterne generelt har lagt sig i selen for at forbedre disse automatiske tilstande, for som vi har set de seneste par måneder fungerer disse tilstande rent faktisk ganske godt, og man oplever sjældent at kameraet tager fejl af motivet.

Af andre spændende og sjove tilstande kan bl.a. næves, ID-foto hvor der tages 5 portrætfotos i ID-kort størrelse, som kan printes ud i A4 format. YouTube video tilstand, hvor kvaliteten automatisk tilpasses YoutTube.com – og kan uploades direkte, samt serie-optagelse hvor der tages en række billeder hurtigt efter hinanden, som kameraet automatisk “samler” efterfølgende, denne funktion kan ex. bruges ved sport eller anden fysisk aktivitet.

Jeg har tidligere omtalt de 2 dedikerede knapper på toppen af kameraet, “Make-Up” og “Levende Landskab”, som begge er funktioner der kan give nogle ganske fine resultater. Levende landskab skruer lidt ekstra op for kontrasten, og giver liv til selv det mest flade og kedelige landskabsfoto. “Make-Up” funktionen udglatter huden, fjerner urenheder og kan gøre enhver til Hollywood-stjerne på et øjeblik. Denne funktion skal nok blive populær hos det kvindelige publikum, da funktionen rent faktisk fungere – uden at slutresultatet dog giver indtryk af en voldsom efter-redigering. Når man benytter “Levende Landskab” eller “Make-Up” tilstandene, skal man være opmærksom på at kameraet behandler billedet efter det er taget, hvorfor der må påregnes lidt ventetid inden kameraet igen er klar til optagelse. Det er dog få sekunder det drejer sig om, naturligvis også afhængigt af hastigheden på hukommelseskortet, så det er formentlig ikke noget alle vil ligge mærke til.

Jeg har tidligere omtalt den store 3,0″ LCD skærm, og selvom kvaliteten af denne overordnet set er i orden, har den et par svage punkter mht. farvegengivelsen. Jeg har desværre oplevet at den gengiver farverne en smule unøjagtigt, ex. at en lilla blomst ser blå ud på LCD skærmen, og at en pink farve gengives som mørke rød. Heldigvis er det kun på LCD skærmen at farverne kan drille lidt, for så snart de kommer ind på PC’en er farverne helt i orden. Det er ikke en alvorlig ting, da langt de fleste farver gengives korrekt, men et ønske om en mere præcis farvegengivelse er til stede, da skærmen ellers er rigtig fornuftig og har en god størrelse.

Casio Exilim Hi-Zoom EX-H10 har hele 10x optisk zoom, og 24mm vidvinkel, hvilket gør det muligt at indfange næsten alle former for motiver, hvad enten den står på storslåede landskaber, portrætter, legende børn eller detaljebilleder hvor der er brug for en kraftig zoom. Den indbyggede billedstabilisering er til stor gavn når man benytter zoomfunktionen, for ved 10x zoom skal der ikke megen bevægelse til, før billedet ellers ville blive rystet og/eller sløret – her formår billedstabiliseringen at holde motivet stille, så man kan tage billeder uden slør.

Sidst men ikke mindst er jeg nødt til at påtale støjen fra kameraet, zoomfunktionen støjer ikke mere end normalt, men ved brug af zoomfunktionen støjer kameraet ganske meget ved fokusering – og selvom det ikke har generet mig synderligt, er jeg sikker på at nogle vil finde støjniveauet over det acceptable.

casio_ex-h10_021

Software
Med Casio Exilim Hi-Zoom EX-H10 følger der en CD-ROM med en manual i PDF-format, programmet Photo Transport 1.0, som bruges til import af billeder, YouTube Uploader for Casio, som bruges til direkte upload af videoer til YouTube samt Adobe Acrobat Reader. Altså ikke en voldsom stor softwarebundle, men jeg synes det er et rigtig fint sted at spare, da langt størstedelen af befolkningen aldrig benytter den medfølgende software, men i stedet benytter den software de kender i forvejen, og har gode erfaringer med.

Et godt påfund er dog YouTube Uploader for Casio, som gør det muligt at hente videoklip fra kameraet, og uploade disse direkte til din YouTube konto, med både beskrivelse, tags og meget andet – nemt og effektivt!

Jeg har tidligere været kort inde omkring billedkvaliteten, som overordnet set er rigtig fornuftig. Der er en god dybde i landskabsbilleder, en flot sløring af baggrunde ved makrobilleder og støjen ved 10x zoom er acceptabel. Farvene er generelt gode, men i situationer med enten megen eller lidt lys, kan kameraets lysmåler blive snydt, hvilket kan resultere i billeder der føles en smule “flade”. Det er dog meget normalt for kompaktkameraer, og derfor ikke et særsyn der kun gør sig gældende for Casio Exilim Hi-Zoom EX-H10.

Nedenfor er en række forskellige billeder, taget med Casio Exilim Hi-Zoom EX-H10. Fælles for dem alle er at de ikke er redigerede, og kommer direkte fra kameraet.

Klik her for at åbne galleriet i et nyt vindue.

Overordnet set er videokvaliteten fra Casio Exilim Hi-Zoom EX-H10 rigtig fin, dog kommer kameraet lidt til kort når man bruger zoom funktionen til at fange ting der rent fysisk befinder sig langt væk – i lidt dårligt lys kan det resultere i et lidt grovkornet og utydeligt billede, men dette er ikke unikt for netop Casio Exilim Hi-Zoom EX-H10, men generelt for lignende kameraer. Bruges zoom-funktionen til at fange motiver der er forholdsvis tæt på rent fysisk, fungere det uovertruffen, som det bl.a. kan ses i videoen nedenfor hvor jeg har samlet en række videoklip optaget med Casio Exilim Hi-Zoom EX-H10. Videokvaliteten er med andre ord godkendt, og kameraet yder hvad man kan forvente af 720p video fra et superzoom kamera i dette prisleje.

Opløsning: 12.10 megapixels
Hukommelse: SD/SDHC
Optisk zoom: 10x
Digital zoom: 4x
ISO: ISO64 – ISO3200
Skærm: 3,0″ Super Clear LCD (960 x 240)
Mål: 102.5 (W) x 62.0 (H) x 24.3 (D)mm
Vægt: 164 g

casio_ex-h10_03

Casio Exilim Hi-Zoom EX-H10 er et kamera med mange anvendelsesmuligheder, og det appellere ret bredt. 24mm vidvinkel giver mulighed for at tage storslåede landskabsbilleder, mens de 10x optisk zoom gør det muligt at indfange motiver der befinder sig langt væk. Den indbyggede “Best Shot” funktion med et utal af tilstande, gør det muligt for den uerfarne, at tage langt bedre billeder end med autoindstillinger, og den effektive “make-up” og “levende landskab” funktion kan med et snuptag transformere din kæreste til en supermodel, eller et kedeligt landskabsmotiv til et rigtig flot motiv med masser af knald på farverne.

Videokvaliteten er fin, og det er muligt at benytte 10x zoom under brug, så du kan komme tæt på motivet.

Samlet set er Casio Exilim Hi-Zoom EX-H10 et rigtig godt bud på et allround kamera der byder på lidt af det hele, i en rigtig fornuftig kvalitet.

Er du på jagt efter et kamera der “kan det hele”, kunne Casio Exilim Hi-Zoom EX-H10 måske meget nemt være det helt rigtige valg for Dig.