5 tips til fotografering af begivenheder

Fotografering af begivenheder er ikke nødvendigvis en let sag. Fotografer skal kunne fortælle en stærk visuel historie og få de skud i kassen, som kunderne efterspørger, samtidig med, at de gerne vil tilføje et personligt præg.

Det kan også være vigtigt at være kendt af de rigtige mennesker, hvis det handler om at være med til de rigtige begivenheder. Helt grundlæggende handler det dog som med så meget andet om øvelse, øvelse og øvelse. En lidt sjov opdagelse vi har gjort er, at noget så specielt som pokerarrangementer er et godt sted at træne. Her handler det om at indfange den særlige stemning ved pokerbordene, hvor et blik siger mere end tusind ord. Et eksempel på et sådan billede kunne være nedenstående, der er hentet fra en af PokerStars turneringer i Canada:

final_table_vip

Her i artiklen kigger vi nærmere på nogle tips til, hvordan du får de rigtige skud i kassen, men også hvordan du kan sikre dig, at du kan få flere kunder i biksen. Selv om det er sjovt at tage billeder, så gør det det naturligvis ekstra sjovt, hvis der er velbetalende kunder, der venter på resultatet. Til de øvrige billeder har vi af ovennævnte grunde også hentet inspiration til billeder fra den spændende pokerverden.

Forskellige kunder har forskellige ønsker

Hvis du som fotograf gerne vil fotografere begivenheder for en kunde, der afholder et eller andet arrangement, så overvej på forhånd, hvad det kræver af stil og tilgang for at matche virksomheden. Det handler typisk om at indfange oprigtige eller helt sikkert naturlige fotografier, der viser en stemning. Det er længe siden, du har bare kunnet holde uden for og vente på, at de rette folk kom forbi, eller at folk selv stillede sig op til din fotografering. Det er helt klart på vej ud, hvis ikke allerede det er ude. Folk er mere tiltrukket af det naturlige, øjeblikket, fortællingen.

celeste_orona_18aug15

Lær at lytte til de krav, der stilles

Det lyder måske let, men det handler om for kunderne at eviggøre store øjeblikke og begivenheder i deres liv. Der er masser af spændende muligheder, men hvis du har pumpet flere hundrede tusinde kroner i en begivenhed, så vil du helt sikkert gerne have gode fotografier. Derfor modtager man ofte krav til, hvad og hvordan der skal fotograferes. Hvis man har andre ideer, er det vigtigt, at dette afklares med kunden på forhånd, så der ikke opstår misforståelser.

Reklamer for dit arbejde med flotte online gallerier

Hvis du har en flot online portefølje af fotografier af høj kvalitet, der er kreative og godt skudt, så vil du være et mere oplagt valg til andre projekter. Det kan således hjælpe dig med at tiltrække kunder, og det kan sikre dit næste job. Det er klart, at gode fotografier er et kæmpe salgsargument. Mange kunder kan måske ikke forestille sig begivenheden, uanset hvor levende du kan beskrive det. Fotografier kan på ganske kort tid fremtrylle en stemning og overbevise en potentiel kunde om, at du er det rette valg. Det er ret let at lave på din hjemmeside, og nogle hjemmesideudbydere tilbyder gratis fotogallerier.

Chips

Opbyg og arbejd med dine sociale færdigheder

Hvis en fotograf ikke fungerer godt i en menneskemængde, vil kunderne opdage det. Mund til mund metoden er stadig vigtig, når det handler om at få nye kunder i butikken. Gode billeder sælger, men folk, der deltager i en begivenhed, der fotograferes, vil også spørge til, hvem der fotograferede begivenheden, hvis man har minglet lidt, og resultatet i øvrigt er godt.

4444182347_25e17c6549_b

Find samarbejdspartnere uden for industrien

Et rigtig godt tip til at få flere kunder er også, at du får kontakter inden for eksempelvis catering eller andre arrangører af store begivenheder. Mange gange vil kunderne i første omgang spørge disse, om de kender en god fotograf, og det ville jo være fantastisk, hvis nogen af dem ville pege på dig. Du kan sikkert selv komme på en masse gode eksempler til, hvem det ville være godt at kende, og du kan jo bare tage en søgning på Krak og finde nogle i nærheden. Tag en snak med dem, og find ud af, om de er interesserede i at hjælpe dig med at hjælpe dem med at gøre deres kunder tilfredse.

Om Noel Christensen

Noel er grundlægger og redaktør på MyDigitalPhotos.dk. Benytter Canon EOS 7D samt Panasonic Lumix DMC-G5.

Skriv en kommentar

Din e-mail bliver ikke offentliggjort. Required fields are marked *

*

Følg os - og vær' opdateret!

Få seneste nyt fra MyDigitalPhotos.dk direkte i din mailbox