Tag gode produktbilleder til din hjemmeside

girl-with-camera

Det har aldrig været lettere, at blive selvstændig og starte sin egen webshop. Dog ser man alt for ofte, at der bruges dårlige produktbilleder, og det kan være skidt for forretningen.

Det er sværere end man tror

Når man skal tage gode produktbilleder, er det vigtigt, at produktet er i fokus. Det siger måske sig selv, men med vores Instagram kultur taget i betragtning, kan det være svært, at omstille sig til at tage mere ”kedelige” billeder. Og netop Instagram er et ret godt eksempel på, hvordan man ikke skal tage produktbilleder til sin hjemmeside. Sportmaster er en af Danmarks største webshops, og har et bredt udvalg af Nike Free løbesko. Nike Free er en meget populær sko, og billeder af sko, fødder og sneakers er et stort hit på f.eks. Instagram og Pinterest. Men i modsætning til de fashionfotos der primært dominerer de sociale medier, er det på en webshop som Sportmaster vigtigt, at der ikke er for mange distraherende elementer, at tage stilling til.

Øvelse gør mester

Det er en kunst, at tage gode billeder – og det gælder uanset hvad, du tager billeder af. Det er ikke svært, at tage billeder, men gode billeder? Det er en kunst. Og det gælder også dine produktbilleder. Der findes dog heldigvis en masse steder, man kan søge hjælp og inspiration til at tage gode produktbilleder. Husk på, at de fleste produktbilleder efterfølgende skal redigeres i Photoshop, hvorfor du gør klogt i, at give dig selv de bedste vilkår for en simpel fritlægning af billedet.

Hvis du er ny i Photoshop, kan det med at fritlægge billeder måske være lidt af en udfordring. Det ser umiddelbart let ud, men det kan være svært, at få motivet til at fremstå naturligt i forbindelse med fritlægningen. Du kan dog gøre det hele meget lettere for dig selv, ved at bruge en tydelig ensfarvet baggrund i en kontrast til det pågældende produkt. F.eks. er det – måske indlysende nok – svært, at fritlægge et par hvide sneakers, hvis de er taget med en hvid baggrund. Hvis de samme hvide sneakers derrimod er taget op ad en grøn, rød eller blå baggrund, er det en hel del lettere at fritlægge.

Suppler eventuelt med ”Instagram billederne”

Afhængigt af hvad man skal sælge, kan det nogle gange være en god idé, at supplere sine kliniske produktbilleder med stemningsbilleder. Og her kan Instagram filosofien være en fin tilgang til billederne. Hvis vi tager udgangspunkt i Nike Free løbesko, så giver det selvfølgelig rigtig fin mening, at der både er de helt rene billeder af skoene, så dine kunder kan se, hvad de er ved at købe, men det giver også god mening, at kombinere med Instagram inspirerede stemningsbilleder.

Uanset hvad du sælger – om det er løbesko, tøj, smykker eller noget helt syvende – er det ubegribeligt vigtigt med gode produktbilleder. Medmindre man på forhånd ved hvad man leder efter, er billederne en stor del af beslutningsprocessen, og vi træffer disse beslutninger lynhurtigt. Derfor er det en rigtig god idé, at øve sig i at tage gode (og unikke) produktbilleder, så dine varer fremstår absolut bedst muligt på din hjemmeside.

Om Noel Christensen

Noel er grundlægger og redaktør på MyDigitalPhotos.dk.

Benytter Canon EOS 7D samt Panasonic Lumix DMC-G5.

Skriv en kommentar

Din e-mail bliver ikke offentliggjort. Required fields are marked *

*

Følg os - og vær' opdateret!

Få seneste nyt fra MyDigitalPhotos.dk direkte i din mailbox